Schager wethouder Beemsterboer overleeft motie van wantrouwen

• woensdag 10 mei 2017
  • Categorie: , ,
  • Schagen - Wethouder Jelle Beemsterboer heeft dinsdagavond een motie van wantrouwen overleefd. Met zestien tegen dertien stemmen verwierp de Schager raad de motie.
    Ed Dekker
    De CDA’er had het vertrouwen verspeeld van vijf van de zes oppositiepartijen. VVD, Senioren Partij, Jess, D66 en SP kraakten zijn handelwijze rond de verkoop van het oude gemeentehuis in Tuitjenhorn.
    Eensgezind bleven de coalitiepartijen CDA, PvdA en Wens4u achter de wethouder staan, met steun van oppositiepartij DNA. Dit viertal voorkwam daarmee een ernstige bestuurlijke crisis in Schagen. Het voltallige college van burgemeester en wethouders had zijn lot verbonden aan de positie van Jelle Beemsterboer. Als de raad hem had weggestuurd, zou het college opstappen. Dan had Schagen zonder dagelijks bestuur gezeten.
    ’Misleiden’
    Het rebellerende vijftal bracht grof geschut in stelling, de VVD voorop. Liberaal Jonne van de Beek sprak over ‘misleiden’ en ‘onverantwoord omgaan met gemeenschapsgeld’. De verkoop van het pand aan bedrijf De Telefooncentrale noemde Frans Bas (D66) de ‘bekende druppel’. Volgens hem is Beemsterboer al vaker in de fout gegaan.
    De motie telde 37 punten. Eerder had de VVD 64 schriftelijke vragen over de kwestie gesteld. Met De Telefooncentrale heeft wethouder Beemsterboer niet gekozen voor de hoogste bieder. ,,Hij heeft een grens overschreden”, stelde Hans Kröger van Jess. Jan-Pjotr Komen (SP): ,,Is het concept van De Telefooncentrale uniek? Waar blijkt dat uit?”
    Perry Vriend (Seniorenpartij) zette vraagtekens achter de ‘zeer voordelige financiële voorwaarden’ van de gemeente aan de koper.
    Messen
    Friso Teerink (DNA) was verbaasd over de zware aantijgingen. ,,De messen voor de verkiezingen worden geslepen.” In zijn ogen had Beemsterboer de vrijheid om te doen wat hij heeft gedaan. Hans Heddes (PvdA) noemde de aanval ‘schieten met hagel op niets’.
    Sander Lensink (CDA) nam het uitgebreid op voor zijn wethouder. Hij beschuldigde de VVD van ‘insinuaties’. Merieke Bredewold (Wens4u) sprak van ‘opportunisme’ en ‘oude politiek bedrijven’.
    Jelle Beemsterboer zelf wees op de ’maatschappelijke meerwaarde’ van het Telefooncentrale-concept. Hij leek zich niet zenuwachtig te maken. Ook voor de publieke tribune was de stemuitslag geen verrassing.
    Noordhollands Dagblad