Rekening opruimen kernafval Petten loopt op

• dinsdag 9 mei 2017

• Petten - De kosten voor het opruimen van kernafval van de reactoren in Petten lopen steeds verder op. ,,Er is sprake van een forse stijging. Bovendien zijn de kosten onzeker'', erkende een woordvoerster van het bedrijf Nuclear Research & consultancy Group (NRG), dat in Petten nucleaire geneesmiddelen produceert.
    Tv-programma Nieuwsuur meldt dinsdag op basis van vertrouwelijke documenten dat veel meer geld nodig is om het kernafval veilig op te ruimen dan de ruim 100 miljoen euro die eerder was geraamd: er moet 71 miljoen euro bij.
    Dat bedrag wil het ministerie van Economische Zaken, dat het onderzoek waar Nieuwsuur uit citeert liet uitvoeren, niet bevestigen. Een woordvoerster van NRG kon dat ook niet.
    Al het kernafval dat in Petten ligt opgeslagen moet naar een centrale opslagplaats bij Borssele worden gebracht. Daarna moeten de installaties in Petten worden ontmanteld.

Molensteen

Wettelijk is vastgelegd dat het afval uiterlijk in 2022 in Borssele moet zijn. Maar het is zeer de vraag of dat gaat lukken. ,,Alleen in het meest optimistische scenario wordt de deadline gehaald'', zegt de woordvoerster. ,,Maar het kan zo vijf jaar later worden als het tegenzit.''
    Voor NRG zijn de kosten een molensteen. ,,Het belemmert ons in onze maatschappelijke taak: medicijnen produceren voor kankerpatiƫnten. Door de kosten kunnen we minder investeren in innovatie. Daar moet een oplossing voor komen.''
    Het besluit om al het nucleaire afval centraal op te gaan slaan werd al in de jaren tachtig genomen. ,,Maar gaandeweg blijkt steeds meer hoe complex het is'', zegt de woordvoerster van NRG. Zo is volgens het bedrijf onduidelijk aan welke eisen moet worden voldaan bij het aanleveren van het afval.
    Noordhollands Dagblad