’Motie van teleurstelling’ in drie IJmondraden over HVC-topsalaris

• zaterdag 13 mei 2017
  • Het feit dat HVC-directeur Dion van Steensel tien procent meer mag verdienen dan het maximumbedrag in de Wet Normering Topinkomens, werd donderdagavond gelijktijdig door drie gemeenteraden in de IJmond betreurd in een ’motie van teleurstelling’.
    Bart Vuijk
    De raden van Heemskerk, Velsen en Beverwijk namen alledrie gelijktijdig deze motie aan, waarin staat dat hiermee een verkeerd signaal wordt afgegeven.
    Hoewel een overheidsbedrijf als HVC officieel niet onder de Wet Normering Topinkomens valt, vinden de raden dat de baas van de huisvuilcentrale niet meer hoeft te verdienen dan de minister-president. Directeur Van Steensel verdient jaarlijks twee ton.
    HVC heeft ook nog vier onderdirecteuren, van wie het salaris nooit bekend is gemaakt. Maar ze verdienen waarschijnlijk ook meer dan de WNT-norm van 181.000 euro, gezien de opmerking van de HVC-commissarissen dat ze hun best zullen doen bij toekomstige benoemingen de WNT-norm als maximum te nemen.
    Bij Van Steensel was dat laatste volgens de raad van commissarissen ondoenlijk, omdat hij als onderdirecteur al meer verdiende dan het WNT-maximum. Dus na de promotie tot algemeen directeur zou hij minder gaan verdienen.

Verzet

Tijdens een bijzondere aandeelhoudersvergadering hebben veel gemeenten - de aandeelhouders van HVC - zich hier tegen verzet. Ook de IJmondgemeenten wilden tegen het salaris stemmen, via hun vertegenwoordiger in het Afvalschap IJmond-Zaanstreek.
    Echter, die vertegenwoordiger werd met een tegenstrijdige missie naar de vergadering gestuurd. Zaanstad vond de WNT plus tien procent te verdedigen, de drie IJmondgemeenten niet. IJmond en Zaanstad hebben allebei vijftig procent van de aandelen van AIJZ. Uiteindelijk onthield de AIJZ-vertegenwoordiger, wethouder Dick Emmer van Zaanstad, zich van stemming. Op voorstel van de IJmond, meldde wethouder Jaqueline Dorenbos van Beverwijk hierover. Dit is bij raadsleden in Beverwijk in het verkeerde keelgat geschoten.

Bedonderd

Vooral voelden sommige raadsleden zich bedonderd omdat wethouder Dorenbos in een brief had meegedeeld dat de IJmond het voorstel voor een hoger topsalaris niet had gesteund tijdens de aandeelhoudersvergadering. Dat de IJmond via de AIJZ-vertegenwoordiger echter ook niet had tegengestemd, vermeldde ze er echter niet bij.
    De VVD en Democraten Beverwijk kapittelden Dorenbos hierover, waarna ze toegaf dat de formulering in de brief beter had gekund.
    De motie heeft verder geen gevolgen. Het is een symbolisch gebaar. Het salaris van de HVC-directeur blijft onaangetast. Alleen de commissarissen kunnen dat wijzigen.

Noordhollands Dagblad

Durft de raad van Hollands Kroon hier iets over te denken?????