Meer tijd voor zwembaden Hollands Kroon

• woensdag 3 mei 2017
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De gemeenteraad van Hollands Kroon geeft meer tijd om het open houden van de vier overdekte zwembaden in de gemeente mogelijk te maken. Eind oktober moet er een voorstel op tafel liggen waar de raad een definitief oordeel over kan vellen.Mike Deutekom
    Het ’Hollands Kroon Overleg Zwembad Exploitatie’ (HOZE) krijgt van de gemeenteraad niet alleen meer tijd, ook wordt er veertigduizend euro uitgetrokken om onderzoek te doen naar de technische installaties en de toekomstige onderhoudskosten. Daarnaast moet van dat geld advies worden ingewonnen om te komen tot een gezamenlijk organisatieplan. De raad wil dat de gemeente daarbij de initiatiefnemers gaat ondersteunen.
    Na het eerste uitstel van de gemeenteraad, gegeven in 2015, had de HOZE-groep nu eigenlijk een volledig uitgewerkt plan klaar moeten hebben. Dat is niet gelukt, waardoor alsnog sluiting dreigt voor de zwembaden Den Krieck (Breezand), De Venne (Hippolytushoef) en De Wirg in Winkel. De Terp in Wieringerwerf wordt in het oorspronkelijke plan van burgemeester en wethouders of gerenoveerd, of gesloopt om plaats te maken voor een nieuw, gemeentelijk bad.
    Volgens de voltallige gemeenteraad is het niet onlogisch dat HOZE nog geen compleet plan kon presenteren. In het door alle fracties ondersteunde amendement staat dat de huidige informatie over onderhoudskosten ’niet toereikend is om tot goed onderbouwde businessplannen te komen’.

Kosten

Daardoor kan het scenario van HOZE niet goed doorgerekend of vergeleken kan worden met bijvoorbeeld nieuwbouw. ,,Een goede inzage in de kosten is ook voor de raad essentieel om tot goede besluitvorming te komen’’, zo stelt de raad.
    Wethouder Frits Westerkamp heeft geen problemen met het uitstel. ,,Ook het college heeft het liefst goed zwemles op zoveel mogelijk plekken in onze gemeente. Maar de raad heeft wel bepaald dat er 215.000 euro bezuinigd moet worden op dit punt van het accommodatiebeleid.’’ Westerkamp vroeg de raad daarom het uitstel te verkorten tot eind oktober, zodat het nog kon worden verwerkt in de begroting van 2018.
    Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

De zwembaden van Westerkamp ! Ondanks de door de insprekers ingediende motieven om de zwembaden te behouden, blijft vriend Westerkamp volhouden aan zijn gelijk. Geeft zelfs de schuld aan de raadsleden om € 215.000 op het zwembadarsenaal te bezuinigen. Ik constateer alleen maar dat hij de raadsleden een loer heeft gedraaid en het er zondermeer doorheen heeft gedrukt. Toendertijd: hen het zwijgen heeft opgelegd. Voorts wordt er ronduit om de cijfers / aantallen gebruikers heen gedraaid. Er worden en zijn cijfers genoemd van 32.000, van 36.000 maar ook (in 2015) van ongeveer 60.000. Dan waarschuwt Westerkamp, omdat hij zijn verlies niet wil toegeven, dat de 'houdbaarheid' van een zwembad ligt bij ongeveer 30.000 inwoners waaraan geen van de baden voldoet. (NB.: overigens dus ook niet in een kleine plaats als Schagen; maar dat is wel een andere gemeente). En dan als laatste om de druk nog iets te verhogen vindt Westerkamp: HOZE moet op tijd (half jaartje) klaar zijn i.v.m. de begroting 2018. Uiteindelijk wordt het een 'streefdatum' einde 2017 waaraan Westerkamp niet uitbundig toegeeft. Voorlopig is de vrede getekend !

Gelukkig dat de Gemeente weer €40.000,00 kan uitgeven uit de portemonnee van de burger aan bevriende onderzoeksbureaus.
    Verdeel en heers is de al eeuwenoude tactiek van het College, nu zijn het de zwemliefhebbers, morgen de voetballers, overmorgen de burgers die vanwege vervuiling gevaar lopen en zo gaat het maar door. Volgend jaar bij de verkiezingen is alles weer vergeten en stemt het domme volk weer op VVD en in mindere mate op CDA, Senioren en LADA.