LADA krijgt geen steun voor referendum

• vrijdag 5 mei 2017
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Slechts steun van  Progressief Hollands Kroon en Onafhankelijk Hollands Kroon.

_____________________________________________________________

PERSBERICHT

Geen steun voor referendum LADA heeft geen steun gekregen voor het initiatiefvoorstel om tot een referendumverordening in Hollands Kroon te komen.

In Hollands Kroon ontwikkelt de representatieve democratie zich steeds meer naar een participatieve of directe democratie waarin inwoners op veel manieren betrokken worden bij de voorbereiding op de besluitvorming in de raad. Daarbij hoort ook een raadgevend referendum waarmee inwoners de mogelijkheid hebben om zich uit te spreken over een voorgenomen raadsbesluit om zo de raad daarover een advies te geven.

Veel gemeenten kennen al een referendumverordening. En de ervaring daar leert dat het referendum een spaarzaam gebruikt middel is. Slechts bij een controversieel onderwerp wordt een referendum gehouden. Wanneer inwoners breed betrokken worden bij de voorbereiding en besluitvorming en de raad zijn werk goed doet, is de angst dat het referendum een veel gebruikt middel wordt niet gerechtvaardigd. LADA ziet het referendum als vorm van inwonersparticipatie en diende een initiatiefvoorstel in voor het vaststellen van een referendumverordening. Dit initiatief werd dinsdag in de raad behandeld maar werd met grote meerderheid verworpen. Er was slechts steun van de lokale partijen Progressief Hollands Kroon en Onafhankelijk Hollands Kroon. Alle andere partijen stemden tegen het voorstel waardoor Hollands Kroon geen raadgevend referendum krijgt.

Fractiesecretaris Peter Couwenhoven
    fractielada@gmail.com

Sam Kooy zei

Het woord participatie naast Hollandskroon is toch wat overdreven en dus teveel gezegd. Er moet zowat de pleuris uitbreken als de bewoners bij plannen worden betrokken. De praktijk is dat wethouders raadslieden onder druk zetten en die weten vervolgens niet wat die plannen feitelijk inhouden en gaan zwijgend akkoord. Over financiele perikelen willen zij zich nog wel eens uitlaten, maar dat is het dan ook. Dat is HK ten voeten uit !

Bakker zei

Democratie en Hollands Kroon, dat is als vloeken in de kerk.
    Teleurstellend dat zogenaamd democratische partijen als bijvoorbeeld Groen Links en de PvdA tegen een referendum zijn.
    Blijkbaar is de lokroep van het pluche sterker.

Th Moras. zei

Discussieplatform Argu onbetrouwbaar instrument

Bij de raadsvergadering van dinsdagavond is hier hoogstwaarschijnlijk geen rekening mee gehouden of aandacht aanbesteed.
    Door nagenoeg alle fracties werd dit instrument volop geprezen en moest nog meer onder de aandacht worden gebracht.
    Het voorstel van LADA werd zoals verwacht af geserveerd door de overige raadsleden omdat Argu al in die behoefte zou voorzien.
    Het blijkt een wankele of verkeerde veronderstelling te zijn.
    Het verschil is bij de prijzen voor “goede doel” was niet gering, eerder 2195 stemmen uitgebracht er bleken achteraf na herweging van de stemmen 1799 geldige stemmen te zijn uitgebracht.
    Een verschil van 452 stemmen ongeveer 25% dat kan toch geen betrouwbaar instrument genoemd worden zou je denken.

Hoe kan dat NU? Deze moderne, vooraan staande gemeente? Een referendum willen ze niet? Gaat het hier dan zo goed?

Zijn we de discussie over een asielcentrum vergeten in de raad? Drie LADA-raadsleden stemden tegen hun eigen partijstandpunt in VOOR, onder druk van JAAP,erkenden ze en zo werd het voorstel met een enkele stem meer, aangenomen. En dat noemde PvdA-raadslid Medema onlangs een goed voorbeeld van participatie.

Hoezo bijeenkomsten houden. Hoezo naar de burger luisteren? Wanneer heeft deze raad naar een burger geluisterd?
    Advies: Wel steeds zelf blijven verkondigen dat het zo goed gaat met participatie in Hollands Kroon. De verkiezingen komen er aan.

Mr. X zei

Wij beraadslagen bij U, Over U doch zonder U.