CDA frustreert formatie: 'Nee' tegen elke groene maatregel

• donderdag 11 mei 2017
  • Categorie: , ,
  • Den Haag - Het CDA wekt bij de formatie ergernis door alle 'groene' maatregelen die burgers in de portemonnee kunnen treffen, te blokkeren. Bronnen rond de formatieteams van VVD, D66 en GroenLinks bevestigen dat de besprekingen over het klimaat met name door de houding van CDA-leider Sybrand Buma stroef verlopen.

Oud-informateur en CDA-prominent Herman Wijffels doet een klemmend beroep op Buma om zijn strategie te wijzigen. Ook hij krijgt vanuit de onderhandelende partijen te horen dat Buma 'dwars blijft liggen op klimaat'. ,,Die man heeft helemaal niets met het duurzaamheidsvraagstuk. Als dat zo blijft moet het CDA de oppositie maar in'', aldus Wijffels in een interview in deze krant
    Lokale CDA'ers steunen Buma wel. ,,Accijns en belastingverhogingen waar half Nederland in de zes grensprovincies aan kapotgaan, gaan ook niet werken'', reageert Ger Koopmans, oud-CDA-Kamerlid en nu gedeputeerde in de provincie Limburg. Ook veel lezers van AD.nl vinden de houding van de CDA-leider terecht, blijkt uit een internetpeiling op deze site.

Struikelblok

VNO-NCW voorzitter en prominent CDA-lid Hans de Boer vindt dat Wijffels zich een beetje in moet houden, zo zei hij vanochtend tegen BNR. ,,We weten niet precies wat aan de formatietafel wordt besproken. Wat ik wel weet is dat duurzaamheid en klimaat een heel belangrijk onderwerp is van overleg tussen de partijen. De bedoeling is voor zover ik dat begrijp, om met een pakket te komen dat Nederland past en waarmee we ons houden aan de gemaakte afspraken in Parijs.’’ De werkgeversvoorman zegt vertrouwen te hebben in Buma.

Tot dusver kwam nog niet veel naar buiten over de formatiebesprekingen, die nu dik 50 dagen aan de gang zijn. Van klimaat werd al verwacht dat het een struikelblok zou kunnen zijn, net als inkomensverschillen en asiel.

Bij de partijen wordt verwacht dat deze, of hooguit volgende week, een moment komt waarop iedereen het achterste van de tong moet laten zien. ,,Het moment nadert dat iedereen écht moet tonen hoe ver men bereid is tot compromissen’’, zegt een betrokkene.

CDA-leider Sybrand Buma wilde vanochtend niet reageren.

Buma; Toch nog iemand met normaal verstand.

Hadden we in Hollands Kroon maar bestuurders met de helft van het verstand van Buma, dan zou er nog enige hoop zijn, nu helaas niet meer.

Buma heeft het goed gezien. Groen(s)links gaat ons heel veel geld kosten.

Hup Buma!

anoniem zei

De VVD was voor de verkiezingen nog de partij voor de automobilist, nu hoor je ze er niet meer over. De VVD blijft onderhandelen met de vroegere communistische partij, nu Groen Links geheten. Als VVD'ers niet bezig zijn hun eigen zakken te vullen over de rug van anderen zijn ze wel bezig om de burgers voor te liegen, Rutte geeft regelmatig het slechte voorbeeld.

Unknown zei

En maar nuilen. Ondertussen trekt de arbeidsmarkt aan is er weer geld en zijn de overheidsfinancien op orde. Goed gedaan VVD!

Kan iemand uitleggen wat de betekenis is van het woord "nuilen"?
    VVD dialect?

Dekker zei

Unknown, misschien vergissen de deskundigen zich, maar er is van diverse kanten voorgerekend dat het afbraak/bezuinigingsbeleid van VVD en PvdA eerder kwaad dan goed heeft gedaan voor de werkgelegenheid en de overheidsfinanciën. Bovendien is het midden en klein bedrijf de motor geweest van de kleine opbloei van de economie en niet de regering, want die is alleen bezig geweest het desastreuze/dictatoriale beleid van Brussel uit te voeren.

h.oldeboom zei

Wat zijn er toch stupide lui in de wereld? Denken dat een partijtje zoals hier de VVD, der richting van de ongrijpbare en duizendkoppige draak als economie is, zou kunnen bepalen? Is de economie opgebloeid? Als je het wil geloven ja, maar praktisch gezien is de economie 'opgebloeid' door kunstmatige onzinnige uitgaven voor stadshuizen, scholen, onzinnige dijkverhogingen en onzinnig dure wegenbouw. Kapitaalinjectie door de staat op basis van belastingverhogingen die trouwens de burger ook nog eens aan het verarmen is door de komende aanslag op de portemonnee door de windmolenwaanzin die ons op middellange termijn zal ruïneren. Er komt meer geld in omloop wat de idioot Draghi aan het bijdrukken is.

Go, Buma.