Amerikaanse media: Trump stapt uit klimaatverdrag Parijs

• woensdag 31 mei 2017
  • Categorie:
  • President Trump heeft besloten met de Verenigde Staten uit het klimaatakkoord van Parijs te stappen.
    Dit melden verscheidene nieuwsorganisaties op gezag van bronnen binnen het Witte Huis. Een Amerikaans vertrek uit het akkoord, dat door 195 landen is ondertekend, zou een zware klap betekenen voor de pogingen de opwarming van de aarde tegen te gaan.

Trump vindt dat het akkoord onvoordelig is voor de Amerikaanse industrie. In het verleden liet hij al eerder blijken een klimaatscepticus te zijn. Zo noemde hij het opwarmen van de aarde een 'verzinsel' dat door de Chinezen in de wereld was gebracht om de Amerikaanse industrie dwars te zitten.

Tot op het laatst woedde er ook onder Trumps adviseurs een felle strijd over de kwestie. De bazen van een aantal van de grootste Amerikaanse bedrijven probeerden Trump ervan te overtuigen dat het in het belang van de Verenigde Staten is vast te houden aan het klimaatakkoord, terwijl zijn ultraconservatieve politieke adviseur Steve Bannon en Scott Pruitt, het hoofd van het Amerikaanse milieuagentschap EPA, er juist op aandringen het akkoord in de prullenbak te gooien.
    Onder de pleitbezorgers van het klimaatakkoord was ook Trumps dochter Ivanka, zijn economische adviseur Gary Cohn en minister van Buitenlandse Zaken Rex Tillerson, die betoogde dat de VS partij kunnen blijven bij het akkoord, ook al was de regering-Trump inmiddels begonnen met het ontmantelen van het milieubeleid van Trumps voorganger Obama.

Op Twitter liet de Amerikaanse president weten zijn besluit over het klimaatverdrag in de aankomende dagen bekend te maken.

Hartstochtelijk beroep

VN-chef Antonio Guterres deed eerder deze week nog een hartstochtelijk beroep op Trump en andere wereldleiders zich aan de afspraken uit Parijs te houden. Maar Trumps rechtse adviseurs hamerden erop dat hij zich aan een andere afspraak moest houden: die met de kiezers. Als Trump zich niet zou houden aan zijn belofte het akkoord op te zeggen, zou dat volgens hen heel slecht vallen bij zijn conservatieve achterban.

Trump vindt dat de VS onevenredig veel moeten betalen aan het klimaatfonds dat arme landen moet helpen de overgang te maken en de gevolgen van klimaatverandering op te vangen. Een hele reeks topfiguren uit het Amerikaanse bedrijfsleven heeft Trump gewaarschuwd dat terugtrekking uit het akkoord het imago van de VS zal schaden, zeker nu China zich vierkant achter de afspraken heeft gesteld.

In tegenstelling tot de VS overwegen China en de EU verdere samenwerking op klimaatgebied. 'De EU en China beschouwen klimaatactie en de transitie naar schone energie als een noodzaak', staat in een ontwerptekst van een gezamenlijke verklaring voor de top in Brussel, die is ingezien door Politico. 'Het intensiveren van onze inspanningen zal beide partijen aanzienlijke kanten bieden.'

Ook op de G7 bijeenkomst in Italië van afgelopen week drongen de andere leiders er nog bij Trump op aan het akkoord trouw te blijven, maar hij liet het bij de aankondiging dat hij zijn besluit deze week bekend zou maken.

de Volkskrant