Strijd houtrook voor rechter

• zaterdag 22 april 2017
  • Hollands Kroon - Wieringerwaard - Commissie: 'Controle op overlast niet juist uitgevoerd'

Lydia Jasper losper@hollandmediacombinatieml

Leen Leynse uit Wieringerwaard blijft strijden tegen de overlast die hij ervaart van houtkachels. Hij wil met hulp van zijn advocaat de gemeente Hollands Kroon aanpakken, die hem onlangs in het ongelijk stelde toen hij om handhaving verzocht.

Hij hoopt uiteindelijk dat er landelijk erkenning komt. „Want de regels vanuit Den Haag zijn niet duidelijk." De Wieringerwaarder zegt zo'n dertig meter van de stoker te wonen. „Wanneer de wind uit het westen komt, ben ik vierkant de klos. Het gaat niet alleen om de stank, ook de vervuilende rook; er zitten fijnstoffen in die schadelijk zijn voor de gezondheid."

Leynse zegt al ruim zeven jaar overlast te ondervinden. „In december escaleerde de situatie en deed ik een verzoek tot handhaving bij de gemeente." Hollands Kroon wees dat af op basis van zeven steekproeven die zij deed. Er was geen zichtbare rook uit de schoorsteen, geen verbrandingslucht op straat en andere buren ondervinden geen last.

Gelijk

Leynse ging niet akkoord en stapte naar de bezwaarschriftencommissie. Die stelde Leynse in het gelijk, omdat volgens de adviescommissie de controles niet juist zijn uitgevoerd. 'Er is gecontroleerd in de vakantie van de eigenaar (de stoker, red.) en er is niet gecontroleerd op het perceel van de bezwaarmaker'. Hollands Kroon legt dit advies naast zich neer en volhardt dat er wel voldoende onderzoek is gedaan naar de mogelijke rookoverlast. 'Maar er is geen enkele keer rookoverlast geconstateerd'. Zij weigert handhavend op te treden.

„Dit onderzoek rammelt aan alle kanten", concludeert de bezwaarmaker. „Er is vanaf de weg gecontroleerd en op tijdstippen waarop geen kachel brandt. Zoals 's ochtends vroeg. Ik vermoed dat ik de eerste ben die dit aansnijdt en dat de gemeente hier geen ervaring mee heeft. Ik heb al een brief naar Hollands Kroon gestuurd; ik ben niet tevreden over de gang van zaken en haar conclusie. Met mijn advocaat beraad ik me op vervolgstappen."',

Hollands Kroon werkt momenteel aan een document over het gebruik van open haarden en houtkáchels. „Dat is bedoeld als voorlichtingsmateriaal, niet om te handhaven", zegt woordvoerder Ben Bruin.

Noordhollands dagblad

h.oldeboom zei

In grote Duitse steden als bijvoorbeeld Stuttgart en München wordt uitgebreid hout gestookt. Dat is te ruiken op straat en officieel door de stadsregering toegestaan mits deze houtkachels (GEEN ALLESBRANDERS) aan een strenge officiële normering voldoen en de eigenaars uitsluitend droog en ongeverfd hout stoken.

Hollands Kroon en handhaven is als water en vuur, het gaat niet samen en daar spelen handhavers van de gemeente en de RUD al jaren een uiterst bedenkelijke rol in.

In Stuttgart is onlangs een bij zeer dichte mist een stookverbod uitgevaardigd dus daar is het ook allemaal nog geen appeltje eitje met het stookfatsoen.

Luchtvervuiling door houtstoken en weten dat de buren daarvan kanker kunnen krijgen is dat geen moord met voorbedachte rade ?
    Onbegrijpelijk dat politici de daders beschermen. Iedereen weet dat houtrook schadelijker is dan tabaksrook. Is dat geen schuldig verzuim ?

Unknown zei

Ja dat is het en deze moord wordt nog gesubsidieerd ook Vanaf begin 2016 krijgt iedere stoker bij aanschaf van een houtkachel zo´n 500 euro subsidie en voor de voor de pelletkachel zelfs enkele duizenden euro´s. Door toedoen van verantwoordelijken minister Kamp en staatssecretaris Dijksma . Men moet zich in Nederland op dit moment verantwoorden voor de EU (klimaatakkoord) en door houtstook kan met een gemiddelden berekening , een sjoemel rekentruc, de Co2 uitstoot op papier worden teruggedrongen. Maar in de praktijk worden mensen ziek door vervuilingspieken .Men houdt zich dus omwille van deze Co2 cijfers op papier van de domme.En er zijn al allerlei contracten gesloten met lobby´s waar men niet snel meer onderuit kan. Houtrook is eigenlijk een gevalletje Groningen maar nu voor het hele land.Over tien jaar niet 1 op de 3 maar iedereen een of andere vorm van kanker.Dat weten ze nu al.Uitspraak van Kamp:elke energie transitie kent zijn sterfgevallen, die zijn dus ingecalculeerd.Een andere uitspraak was die van voormalig milieuminister Jacqueline Kramer(waar is zij nu ?): econonomie gaat voor mensenlevens.Mag je hopen dat het een milde chronische vorm van kanker zal zijn.Ook de ziektekosten zullen gigantisch stijgen. De verantwoordelijken zijn dan (nu al demissionair) meer in geen velden of wegen te bekennen en waarschijnlijk al lang verhuisd naar plekken vrij van houtrook en andere door hun veroorzaakte miliuellende ellende .Plekken waarvan wij niet mogen weten waar die zijn.

@Cheine Vos: "Over tien jaar niet 1 op de 3 maar iedereen een of andere vorm van kanker."

Aha, dus heel Afrika (waar men erg veel op houtvuren kookt) heeft al duizenden jaren kanker?
    Ik vermoed dat u eerder overlijdt door een overmaat aan zure alarmistische gedachten dan aan houtrook. Probeer eens van het leven te genieten ipv uzelf en uw omgeving constant te pesten met onzin.

Bakker zei

Het autoverkeer moet terecht aan de schonere motoren, de zeescheepvaart met een verbruik van gemiddeld 5 kubieke meter per UUR wordt geen strobreed in de weg gelegd, de luchtvaart precies zo. Binnensteden worden afgesloten voor de steeds schoner wordende auto's, maar de scheepvaart, luchtvaart en niet te vergeten de houtkachels kunnen ongestoord hun gang gaan. Krom?, natuurlijk is dat krom maar de auto is en blijft de schuldige, die moet verdwijnen als het aan de milieulobby ligt, terug naar de paardentram en de postkoets.