Ontwikkelingsbedrijf NHN niet onder vuur

• dinsdag 4 april 2017
  • Categorie: , ,
  • Schagen - In Heerhugowaard is de gemeenteraad bepaald nog niet zo ver dat het budget voor de bijdrage aan het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) al is vastgesteld.

De organisatie bestaat al tien jaar en ligt in Schagen niet onder vuur, zoals in Heerhugowaard. Daar klinkt nu hevge kritiek op het functioneren van die organisatie. Gisteren uitte raadslid Jan van der Sarre (Senioren) die met de vraag: "Moet Heerhugowaard wel verder met ONHN? Moet de gemeente daar weer zes jaar lang 114.000 euro per jaar instoppen, terwijl het nog steeds volkomen ondoorzichtig is wat die club voor elkaar bokst?"

In 2012 was Heerhugowaard al helemaal klaar met de organisatie. Besloten werd om per 1 januari 2014 niet meer te betalen. Maar omdat het ONHN beterschap beloofde en meer controle toeliet op zijn activiteiten, kwam Heerhugowaard terug op dat besluit.

Ook Bergen is een tijdje afgehaakt. In de gemeente Schagen,  dat dit jaar en in 2016  109.000 euro bijdroeg, kijkt men positiever naar deze lobbyclub en ondervindt zij alle steun, zo blijkt uit het voorstel dat het college deze week zal presenteren: dat gaat uit van nieuwe afspraken voor de periode 2018-2025 en meerjarig in de begroting opgenomen budgetten.

Noordhollands Dagblad