Kink in de kabel bij windpark

• donderdag 20 april 2017
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - Er is een kink in de kabel gekomen bij de bouwstart van Windpark Wieringermeer. De plaatsing van de eerste vijftig (van in totaal 99) turbines door energiemaatschappij Nuon is met acht tot tien maanden vertraagd.
    Martijn Gijsbertsen

Oorzaak is dat netwerkbeheerder Liander de aansluiting van het windpark op het elektriciteitsnet niet medio 2018, maar op zijn vroegst in maart 2019 voor elkaar kan krijgen.

Domper

"Dit is een stevige domper", Steltprojectleider Gerard van Oostveen van Nuon, dat het park exploiteert met  ECN Petten en Windcollectief Wieringermeer (32 agrariĆ«rs).

"We zouden na de zomer, na jaren voorbereiding, met de bouw beginnen. Zo lang de capaciteit van het stroomnet niet is verzwaard, heeft dat geen enkele zin."

___________________________________________________

Net aansluiting in Wieringermeer niet op tijd klaar
    _________________________________

Het energiebedrijf heeft gisteravond diverse andere betrokkenen bij het windpark, zoals vertegenwoordigers namens omwonenden, op de hoogte gesteld.

„We moeten de aanbesteding voor aanschaf en plaatsing van windmolens nu noodgedwongen op de lange baan schuiven. Dit betekent ook vertraging voor opdrachten van onderaannemers, zoals slopers, bouwers van toegangswegen, toeleveranciers. En voor anderen die een graantje zouden meepikken, denk aan beveiliging en hotels."

Windpark Wieringermeer wordt aangelegd om 280.000 huishoudens van groene stroom te voorzien. In totaal 93 huidige, veelal losse turbines worden vervangen door 99 moderne exemplaren, die groter zijn en drie keer zo veel energie opleveren. Met het project zijn enkele honderden miljoenen euro's gemoeid. Hoewel Nuon reeds 23 van haar veertig verouderde windmolens heeft ontmanteld en verkocht, komt de stroomvoorziening in de Noordkop niet in gevaar.

Eventuele schadeposten zijn volgens Van Oostveen niet op Liander te verhalen. „Een aansluitovereenkomst valt onder het ondernemersrisico. Dat is zuur, met onze planning lagen wij op schema."

Noordhollands Dagblad

Zorro zei

Of die dingen er nu staan of niet; voor de productie van elektriciteit maakt het niet uit - zeker gezien de toename van het aantal zwakwinderige en windstille dagen. Maar wat is dan die domper? Die domper is het feit dat armlastige Nuon niet meteen zijn handje kan ophouden om subsidies op te strijken - die gaan in als die dingen er staan - of ze draaien of niet.

Bakker zei

Pech voor Nuon, dat het park exploiteert met ECN Petten en Windcollectief Wieringermeer (32 agrariƫrs), dat scheelt de belastingbetaler vele miljoenen aan subsidie, dus dat is winst voor de belastingbetaler. De boeren moeten maar een jaartje langer werken voor ze in hun door ons gesubsidieerde luie stoel kunnen zitten.

He, heerlijk!