Hoe vernieuwend is Hollands Kroon?

• zaterdag 29 april 2017
  • Categorie:
  • Er gaat geen week voorbij of een of andere krant of omroep bericht over de nieuwlichterij in Hollands Kroon.
    29-4-2017.

Nu zullen er lezers zijn die aan de naam Hollands Kroon eerder aan een restaurant of een kroeg denken dan aan gemeente in de Kop van Noord-Holland waar je niet dood gevonden wil worden met uitzondering van Wieringen natuurlijk. Als de rest van de gemeente zou afdrijven de Noordzee op dan zou niemand in Nederland dit in de gaten hebben. En dan zeggen ze in Hollands Kroon dat ze het licht hebben gezien? Microsoft vindt van wel maar die is belanghebbende en het feest is al weer voorbij nu de provincie het Polenhotel heeft afgekeurd. Het is in strijd met het bestemmingsplan.
    Bestemmingsplan? Heeft het moderne, vrijheidslievende en regelarme Hollands Kroon dan nog bestemmingsplannen? De APV uitgedund tot er alleen nog staat dat wildplassen niet mag en zeiken ook niet en dan toch lekker ouderwets doen met  bestemmingsplannen, deze opportunistische keurslijven, die elke ondernemer en burger tot wanhoop drijft. Hoe zo geen verblijfsaccommodatie voor onze Oost-Europese vrienden? Ja, wel best groot uitgevallen dat hotel, maar alles is groot in Middenmeer. Zo’n bestemmingsplan is in een mum van tijd aan te passen. Hollands Kroon ziet er geen kwaad in maar de provincie gaat de verleende omgevingsvergunning aanvechten bij de rechter. Let maar op.
    Hollands Kroon wordt veel gebeld door nieuwsgierige met regels dichtgetimmerde gemeenten die er niets van begrijpen dat je tegen je ambtenaren zegt dat je mag werken wanneer je wilt, je mag op vakantie gaan wanneer het je uitkomt en naar de kroeg wanneer je er in zin aan hebt, kortom het maakt de leiding niet uit of je je werk doet thuis, op Curaçao of op café; het enige dat telt is de output. Kortom, een bijenkorf zonder koningin. Het is even wennen natuurlijk, maar de resultaten zijn er naar. Het ziekenverzuim is fors gedaald onder de ambtenaren en de sfeer in het gemeentekantoor is uitstekend te noemen. Toch is het vreemd dat Hollands Kroon vrij snel zijn directeur (lees: gemeentesecretaris) zag weglopen en nu is de griffier ook vertrokken. Gaat het dan echt zo goed?
    Hollands Kroon roemt de tientallen burgerinitiatieven die in dit vrije klimaat ontstaan. Er bloeien duizend bloemen in de polder mede dankzij de corporatieve houding van het gemeentebestuur. Een paar bomen hier, een schommel daar, een trampoline zus en een cultuurschuur zo. Waar de gemeente zich terugtrekt grijpt de plaatselijke bevolking in. Zo ook het zwembadenverhaal. Hollands Kroon wil van een aantal zwemaccommodaties af en dat nieuws sloeg in als een bom. Want waar leer je je kinderen zwemmen? En zwemmen is het vermaak voor veel dorpsbewoners. Zwembad dicht betekent heel veel voor een dorp.
    Dorpsbewoners verenigen zich in een soort werkgroep en deze krijgt de zegen van het o zo vernieuwend gemeentebestuur: maak zelf maar een plan om de zwembaden open te houden. Hoeveel uren zouden de vrijwilligers in het plan hebben gestoken? Enfin, het laatste voorstel is afgeschoten door het gemeentebestuur: we gaan het weer ouderwets doen met een extern bureau dat kan rekenen; beter dan jullie hebben gedaan moet de wethouder gedacht hebben. Opeens is het ijskoud geworden in Hollands Kroon.
    PvdA-fractievoorzitter Sylvia Buczynski weet het zeker. ‘Het college heeft nog steeds de touwtjes stevig in handen, de wethouders zitten vast in de oude structuur.’ Jan Eichhorn, raadslid voor GroenLinks, praat over een dichtgetimmerd coalitieakkoord en dualisme dat nooit is ingevoerd. De raadscommissies zijn afgeschaft en als het aan gemeentesecretaris ligt komen gemeenteraden in Nederland in de toekomst nog maar vier keer per jaar bijeen. Zo ziet wethouder Meskers de gemeenteraad graag gehalveerd worden. Geleidelijk aan begin je te begrijpen dat in Hollands Kroon de vernieuwing is doorgeslagen in een wethoudersdictatuur. Zo is het wel.
    Eugeen Hoekstra

SCHAGEN FM

Sam Kooy zei

Uit mijn hart gegrepen ! Vooral de laatste 5 woorden.

Waarom doen we er dan niets aan volgend jaar. Wordt tijd dat de PVV zijn intrede hier zijn intrede moet doen.

P.Dekker zei

De zwembaden moeten dicht, de gemeente stelt geen subsidie meer beschikbaar voor onmisbare voorzieningen om kinderen het zwemmen te leren of volwassenen die baat hebben bij een zwembad, bijv. als therapie. Er is dan wel weer €50.000 beschikbaar om aan de Gemeente Den Helder te schenken vanwege de "vlootdagen", maar voorzieningen voor de gemeenschap is te duur.

Verwacht mag dan worden dat als dit College dergelijk belangrijke voorzieningen wil afschaffen de alternatieven zoals het zwemmen in het buitenwater zou stimuleren door bijvoorbeeld (beter) de waterkwaliteit te controleren.
    Zelfs dat is teveel gevraagd want zowel de gemeente als RUD weigeren te controleren omdat, zeggen ze, het in heel veel gevallen geen "officieel zwemwater" is.

De Overheid is er voor de burgers zo moeten wij geloven, maar de diverse Overheden zijn er voor zichzelf en hebben niets op met de mensen door wie ze worden betaald en Hollands Kroon staat ongetwijfeld in de top tien van lamlendige Gemeentes.