VVD Drenthe tegen zonneweides op goede landbouwgrond

• donderdag 23 maart 2017
  • Categorie: , ,
  • De Drentse VVD keert zich tegen het ongebreideld aanleggen van zonneweides op het Drentse platteland. ,,We moeten uitkijken met het opofferen van goede landbouwgrond voor dit soort panelen om stroom op te wekken.’’

Dat zegt het liberale Statenlid Jan Luuk Stel: ,,Er zijn plekken genoeg voor zonnepanelen op daken, op bedrijfsgebouwen, langs snelwegen en op braakliggende terreinen. Er is al teveel vruchtbare grond aan de landbouw onttrokken. Ten behoeve van bijvoorbeeld natuur, woningbouw en industrie.”
    Namens zijn partij wil Stel van Gedeputeerde Staten weten hoe het zit met de mogelijke plaatsing van zonnepanelen op Drentse landbouwgronden. Verder vraagt hij GS, vooruitlopend op de nieuwe Omgevingsvisie, snel duidelijk te maken waar de grenzen liggen wat betreft zonneweides.
    Hij wijst op aanvragen in de gemeenten Aa & Hunze, Borger-Odoorn en Emmen, samen ‘goed’ voor bijna 1000 hectare aan panelen. ,,Maar goede landbouwgrond kun je niet straffeloos aan de productie onttrekken. Dan raak je ook de bestaansgrond van bijvoorbeeld Avebe en de SuikerUnie.’’
    Snel benadrukt voor vrij ondernemerschap te zijn en voor een vrije keuze voor boeren. ,,Evenmin willen wij de ontwikkeling van duurzame energie-opwekking in de weg staan. Integendeel. Maar we moeten wel slimme dingen doen, bijvoorbeeld zonnepanelen plaatsen op voormalige vloeivelden van Avebe.”

De beste grond van Nederland, de Wieringermeer, Hollands Kroon heeft vergunning verleend om datacentra op te bouwen. Doordacht??? VVD zweeg. VVD-Wethouder Meskers maakt er mooie sier mee zelfs.

De aanvoer van migranten met D'66 en GL in de regering zal fors stijgen. Door nog meer landbouwgrond te onttrekken zal Nederland het steeds moeilijker krijgen. Er zal al natuur en landbouw/veeteelt grond opgeofferd moeten worden om huizen voor de migranten die Jesse(Yasser) Klaver per vliegtuig wil gaan ophalen, te bouwen. Zo ook wegen zullen uitgebreid moeten worden want die arme drommels moeten zich ook verplaatsen als ze hier eenmaal een huis en uitkering hebben gekregen van de barmhartige Samaritanen in deze regering. Trek de broekriem maar een paar gaatjes aan want de belastingen zullen weer fors stijgen en onze pensioenen zullen gebruikt gaan worden om de banken in de EU te redden, te beginnen met die in Griekenland, Italië en Spanje zijn de volgende slachtoffers.