Opbrengst windpark Nijmegen valt tegen door te weinig wind

• woensdag 22 maart 2017
  • Categorie: , ,
  • 21 maart 2017 – De opbrengst van Windpark Nijmegen-Betuwe valt na de eerste drie maanden draaien flink tegen, aldus De Gelderlander. Er is veel te weinig wind geweest de afgelopen maanden. De directeur van het windpark blijft optimistisch.

Uit een bericht van de Gelderlander
    ‘(…) De achterstand bedraagt nu al 3.500 megawattuur. Dat komt neer op een energieverbruik van 1.000 huishoudens in een jaar. Vooraf was berekend dat de windmolens elektriciteit zouden kunnen leveren voor circa 7.000 huishoudens. (…)’
    Pim de Ridder, directeur van het windpark Nijmegen-Betuwe, blijft optimistisch.
    Uit een bericht van windpark Nijmegen-Betuwe
    ‘(…) Het is maar hoe je het bekijkt, houdt De Ridder voor. “Je kunt de prestaties van windturbines op verschillende criteria beoordelen. Als je kijkt naar beschikbaarheid dan presenteren onze windmolens boven verwachting goed. In het contract met turbineleverancier Lagerwey is afgesproken dat de molens, als het waait, tenminste 97% van de tijd beschikbaar zijn om te produceren. Alle vier de molens scoren boven de 99 procent.” Conclusie: op dit vlak doen de molens het goed.
    Een ander element waar de prestaties aan afgelezen worden is natuurlijk de wind. “Die valt tot nu toe in vergelijking met andere jaren inderdaad tegen. In december 2016 waaide het vijftig procent minder dan het jaar ervoor. In januari dit jaar was dat zelfs 73 procent”, geeft De Ridder toe, maar ook hier is geen reden tot paniek. “Bij de opzet van het project zijn we uitgegaan van een langjarige, gemiddelde windsnelheid over een periode van twintig jaar. Drie maanden is wel erg kort om een conclusie te trekken.” (…)’
    Investeerders, voor wie de opbrengst over het eerste jaar waarschijnlijk zal tegenvallen, stelden vragen maar begrepen de uitleg, aldus De Ridder.
    Fluxenergie

h.oldeboom zei

Het waait al zeker een jaar of 15 steeds minder in onze streken; dit zou te maken kunnen hebben met de verminderde zonneactiviteit welke uiteindelijk voor een klimaatverandering zorgdraagt. Geeft niks hoor deze stille windperiode - je laat de burger gewoon meer belasting betalen en klaar is kees.

h.oldeboom zei

Voor ruim 30 jaar hadden wij in de herfst regelmatig te maken met zeer zware stormen tot wel windkracht 12 - er werd dan dijkbewaking ingesteld en iedereen was bang; het water klotste over de sluisdeuren van de Koopvaarders schutsluis te Den Helder.
    En nu? windkracht 12 - wat is dat? Nieuwtjes zijn zomerstormen waardoor bomen omwaaien omdat zij nog vol in blad staan. Hoe kan dit? Hoogstwaarschijnlijk door de aardse reactie op de verminderde activiteit van de zon die, in samenhang met andere kosmische invloeden, het weer op aarde bepaalt en altijd al bepaald heeft - het ruimteweer is DE oorzaak van ONS weer dat daarvan slechts een afgeleide is.
    Politici weten dat niet en willen dat niet weten want hoe kunnen zij belasting heffen en nepmaatregelen nemen om de bevolking te onderdrukken wegens een fenomeen waar de mensen part noch deel aan hebben?