'Ook buitenstedelijk bouwen'

• woensdag 29 maart 2017
  • Haarlem - Burgerinitiatielgroep wil dat provincie bouwproductie aanjaagt.
    Roel van Leeuwen r.vanleeuven@hollandmediacombinatie.n1

De provincie Noord-Holland moet meer doen om de woningbouwproductie aan te jagen. Dat vindt de burgerinitiatiefgroep 'Dreigend Woningtekort'. Deze club en vindt dat ook moet worden gekek naar buitenstedelijke locaties. De burgerinitiatiefgroep bestaat uit ex-bestuurders van woningstichtingen en oud-bestuurders, waaronder

Jos Feijtel, oud-burgemeester van Medemblik. Zij maken zich grote zorgen over het tempo waarin bouwlocaties worden ontwikkeld. 'De tijd vliegt en we doen te weinig', stelt de groep in een brief aan Provinciale Staten.

Daar is gedeputeerde Joke Geldhof het niet mee eens. Ze liet onlangs weten dat er naar haar mening 'meer dan voldoende bouwlocaties' zijn. Voor de komende tien jaar is een vraag van 125.000 woningen en daarvoor zou er al een 'harde' plancapaciteit' zijn van 72.000 woningen. Het gaat om plannen waarvan de kans groot is dat ze doorgaan. En verder zou er voldoende 'zachte plancapaciteit' zijn.

Mis

De burgerinitiatiefgroep stelt echter dat er ook met de zogenoemde harde locaties nog van alles kan misgaan. 'Bodemvervuiling, langdurige inspraakprocessen en financiële haalbaarheid van locaties kunnen tegenvallen. De ervaringscijfers leren dat dertig procent niet lukt.'

Volgens Feijtel geeft het aantal van 72.000 een vertekend beeld. „De meeste mensen in het zuidelijke deel van de provincie (regio Amsterdam) wonen. „Het heeft geen zin om in Anna Paulowna te bouwen voor mensen die in Amsterdam willen wonen."

Hij stelt dat de problemen nu al zichtbaar zijn. „Door het feit dat we een nu een inhaalslag maken vanuit de crisis, hebben we nu al te maken met een woningtekort. De prijzen in steden als Amsterdam en Haarlem schieten alle kanten op. Voor starters is helemaal geen woonruimte meer en mensen staan veel te lang op de wachtlijst voor een huurwoning."

De provincie wil vooral dat er binnenstedelijk wordt gebouwd, maar de burgerinitiatiefgroep denkt dat er moet worden gezocht naar aanvullende locaties.

De provincie zou moeten laten onderzoeken hoe de woningbouwproductie kan worden aangejaagd en hoe nieuwe binnenstedelijke en buitenstedelijke locaties kunnen worden aangeboord die op korte termijn kunnen leveren.

Noordhollands Dagblad