Windmolens in Drenthe splijten Tweede Kamer

• woensdag 8 februari 2017
  • Categorie: , , , ,
  • Een oplaaiend conflict over een windmolenpark in Drenthe zorgt voor tweespalt in de Tweede Kamer. In een fel debat over de toekomst van de nationale energievoorziening dinsdagavond werden het CDA en de SP ervan beschuldigd valse hoop te wekken bij de inwoners van de provincie. In de aanloop naar de verkiezingen op 15 maart zouden de twee partijen proberen in het gevlei te komen bij kiezers.

CDA-Kamerlid Agnes Mulder eiste van minister Henk Kamp van Economische Zaken dat de aanleg van 45 grote windturbines in de Veenkoloniƫn wordt teruggedraaid. De inwoners zijn fel gekant tegen het plan, maar de VVD-bewindsman wil van geen wijken weten. Ook SP-Kamerlid Henk Smaling liep tevergeefs te hoop tegen Kamp.

Andere partijen, waaronder PvdA, D66 en ChristenUnie, hadden voor het kerstreces wel een motie van de SP gesteund om ‘een periode van bezinning in te lassen en een zoektocht naar alternatieven te starten die dezelfde hoeveelheid duurzame energie opleveren’. Een motie van PVV-Kamerlid Reinette Klever om het windpark in zijn geheel te schrappen kreeg geen steun.

Uitspraak Raad van State

Kamp, die fijntjes aangaf dat hij deze kabinetsperiode 122 keer over energie heeft gedebatteerd met de Tweede Kamer, zei niet tot een ander inzicht te zijn gekomen in de afgelopen weken. De vergunningen om 6000 Megawatt aan windturbines te plaatsen zijn reeds afgegeven. Ook is de locatie tot stand gekomen na overleg binnen de provincie zodat Drenthe kan voldoen aan de verplichtingen die over het land zijn verdeeld. Het enige dat de aanleg nog kan voorkomen is een uitspraak van de Raad van State. Tot die tijd wordt de bouw uitgesteld, zo heeft Kamp toegezegd.

Volgens het CDA en de SP kan echter ook met een zonnepark dezelfde hoeveelheid duurzame energie opgewekt worden. Een lokaal initiatief zou binnen afzienbare tijd van start kunnen gaan zodat de beoogde 14% hernieuwbare energie in 2020 gerealiseerd wordt.

Zonnepark

Dit alternatief werd echter resoluut aan de kant geschoven door onder meer ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber. ‘De suggestie dat wij de stekker er nog uit kunnen trekken is het wekken van valse hoop’, verklaarde zij hartstochtelijk. ‘Onze beurt is nu voorbij, het is aan de Raad van State.’

Ook GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren reageerde gepikeerd op de suggestie om het windpark te schrappen. ‘Het CDA doet net alsof het hier elke dag Sinterklaas is’, riep ze uit. ‘U kiepert alle afspraken overboord.’ Zij betwistte dat een zonnepark op tijd klaar zou zijn. ‘U weet heel goed dat het niet lukt.’

Tot grote ergernis van de SP verwees Kamp de kans op een alternatief zonnepark naar het rijk der fabelen. 'Ik verzeker u dat mensen in de omgeving ook bezwaar zullen hebben tegen 400 hectare aan zonnepanelen.'

Fd   8-2-2017

h.oldeboom zei

Dat wij mogen hopen dat de waanzin van de windmolenarij verdwijnen moge en met deze waanzin de leugenfabrieken VVD/PvdA eveneens.

Een reactie plaatsen