Toch windmolens in Zwaagdijk-Oost

• woensdag 8 februari 2017
  • Categorie: , ,
  • Na heel veel tegenstand van de gemeente en de stuurgroep, besloot Provinciale Staten dat er toch windmolens worden geplaatst in Zwaagdijk-Oost.

ZWAAGDIJK-OOST – De Stuurgroep Tegenwindturbines in de Linten hekelt de besluitvorming van PS Noord-Holland over Windpark Westfrisia. Provinciale Staten besloot namelijk dat vijf turbines geplaatst worden in Zwaagdijk Oost, op 500 meter van bebouwing.

De stuurgroep volgde het hele besluitvormingsproces van het windpark Westfrisia op de voet. Ze sprak in bij elke vergadering van de Staten en zag met eigen ogen het 'draaikonten' van de grote partijen, D66, CDA en VVD. Deze hebben afspraken lopen met hun Gedeputeerden en ze verzinnen van alles om beleid te maken wat daarop klopt. Dat heet toegeschreven beleid of gelegenheidsplanologie. Zij noemen zelf, dat ze zo geloofwaardig besturen voor de ondernemers. Daarbij lopen de partijen alles voorbij: inspraak met hun eigen kiezers, genomen besluiten op inhoud, vastgelegde afspraken met de gemeente. Ze verschuilen zich achter zelfopgestelde nota.
    De stuurgroep kon dat allemaal aantonen met bewijs. Het is een schande, op de manier waarop het CDA, D66, VVD en de PvdA alleen maar hun gedeputeerde achterna lopen. En vreselijk voor de inwoners van de dorpen op de Zwaagdijk.
    Ze waren landelijk gebied, toen werden ze stedelijk gebied, omdat er vijf windturbines moeten komen. En afgelopen week hoorde ik dat het gebied weer landelijk is en verstedelijkt gaat worden, ondanks het zorgvuldig afgewogen beleid van de gemeente Medemblik over de kostbare lintbebouwing en karakteristieke doorkijkjes. Dit verhaal krijgt vast nog een staartje.
    Maria Weeber, Zwaagdijk-West.
    Artikel geplaatst op dinsdag 07 februari 2017