Stroomkabel te dicht bij huis in Middenmeer

• donderdag 2 februari 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - MIDDENMEER - De Raad van State deelt de angst van Wil Dinnessen uit Middenmeer voor magnetische straling door een stroomkabel vlak naast zijn woning aan de Medemblikkersluisweg 2.

Door Ed Dekker - 2-2-2017,

D
    e hoogste bestuursrechter heeft de bezwaren van de Wieringermeerder tegen het beoogde tracé van de kabel gegrond verklaard. De provincie moet daarom haar huiswerk over doen. Dat geldt voor meer locaties in de regio.
    Vijftien partijen
    Vijftien partijen protesteerden tegen het plan ’Netuitbreiding Kop van Noord-Holland’. Hierin bepaalde de provincie de tracés van stroomkabels voor het Windpark Wieringermeer. De Raad van State gaf tien partijen gelijk.
    Een daarvan is een groep eigenaren van landerijen aan de Molenweg in Middenmeer, zoals eerder gemeld. Alle partijen vrezen hinder en beperkingen door de tracés die de provincie had vastgelegd op advies van netbeheerder Tennet.
    Een kabel zou op minder dan vijftien meter van het nieuwe huis van Dinnessen komen. Dat mag niet, stelt de Raad van State.
    Berm N242
    Tuindersbedrijf De Boer in ’t Veld vindt de brede berm van provincialeweg N 242 tussen Verlaat en Nieuwe Niedorp een betere plek voor een hoogspanningskabel dan eigen land. Ook daarnaar moet de provincie opnieuw kijken.
    Ook landeigenaren in en rond Breezand en Opperdoes kregen gelijk van de Raad van State.
    ’Doorbraak’
    Juridisch adviseur Han Pelgrum uit Vorden noemt de uitspraak van de Raad van State een ’doorbraak’. ,,Afwijzing van tracés is op deze schaal niet eerder vertoond. Eindelijk wordt in het machtsspel van Tennet ingegrepen.” De provincie moet binnen een half jaar met een nieuw plan komen voor de betwiste tracés. Tegen dit plan kan opnieuw bezwaar worden gemaakt.
    Noordhollands Dagblad