Rechter beslecht rel windpark Berkhout

• zaterdag 4 februari 2017
  • BERKHOUT - Veehouder Nico Groen moet zijn plaats in de windcoöperatie Lijsbeth Tijs opgeven. Dat heeft de Alkmaarse rechter bepaald.

Door Coen van de Luytgaarden - 4-2-2017,

G
    roen werd door diens ’maten’ voor de rechter gesleept om hem te bewegen de maatschap te verlaten. Nu de rechter die eis inwilligt, kunnen de overige leden de molens van het windpark vervangen. ,,We zijn op alle fronten in het gelijk gesteld en daar zijn we heel blij mee’’, aldus Elias Peetoom. ,,Dit betekent dat we door kunnen met onze plannen. We moeten nu eerst de financiering regelen want zolang het conflict duurde, wilde geen bank met ons in zee.’’
    De maatschap exploiteert in totaal zeven windmolens (type Vestas) die in lijnopstelling langs de Lijsbeth Tijsweg staan tussen De Goorn en de A7. Deelnemende eigenaars zijn: Marco Jaapies, Adrianus Neefjes, Elias Peetoom, Pieter Visser, Robert Wit en Nico Braas. Elke maat runt een eigen molen en er staat ook een gezamenlijke molen waarin eenieder voor eenzesde deel participeert. Om die gemeenschappelijke molen draaide het conflict met Nico Groen. Hij weigerde diens belang op te geven omdat hij het niet eens was met de keuze van het type molen.
    Die angel is er volgens Elias Peetoom uit nu Groen gedwongen is zijn windaandeel in de maatschap op te geven. ,,Nu hebben we onze handen definitief vrij’’, aldus Peetoom. ,,Met zijn eigen molen mag hij nu doen wat hij wil. Hij mag die molen groen of geel schilderen, dat maakt ons niet uit.’’
    Volgens Peetoom heeft Groen de juridische nederlaag voor een groot deel aan zichzelf te danken. Hij doelt op diens opstandige houding. Groen sloot zijn pleidooi namelijk af met de opmerking dat hij ’elk geloof in justitie zou verliezen’ als hij geen gelijk zou krijgen. Peetoom: ,,Dat moet je niet doen.’’ Rechter Blokland liet het inderdaad doorschemeren en nam Groen bij vlagen flink de maat: ,,U bent van goede wil maar wel op het moment dat uw zin wordt doorgedreven.’’
    Groen wil niet reageren. Hij mailt het volgende: ’Ik heb een primeur!
    Door de voorlopige voorziening ben ik onteigend ten gunste van boekhouder Braas die zichzelf mijn eigendommen reeds in januari 2016 had toegeëigend’.

Noordhollands Dagblad