Rapport Laka: markt voor medische isotopen straks oververzadigd

• vrijdag 3 februari 2017
  • Categorie:
  • AMSTERDAM - Pallas is een volkomen zinloos project. De markt voor reactorisotopen krimpt, terwijl er tegelijkertijd steeds meer methoden zijn om medische isotopen te produceren. Dat stelt Stichting Laka.
    Door Roel van Leeuwen - 3-2-2017,

D
    e Pallas-reactor moet in 2024 de opvolger worden van de ruim 55 jaar oude Hoge Flux Reactor (HFR) in Petten. De stichting voorbereiding Pallas-reactor wil dit jaar een bouwer selecteren voor het project. Hiervoor zijn INVAP uit Argentiniƫ, Areva uit Frankrijk en Kaeri uit Zuid-Korea in de race.

Daarnaast moet de stichting zorgen voor een sluitende businesscase. Directeur Hermen van der Lugt gaf onlangs aan er alle vertrouwen in te hebben dat de reactor er daadwerkelijk komt.
    Het rapport ’Pallas reactor. Tussen krimpende vraag en groeiende capaciteit’ van Stichting Laka - documentatie en onderzoekscentrum kernenergie - schetst echter een ander beeld. Hierin wordt gesteld dat de levensvatbaarheid van Pallas mede is gebaseerd op de verwachting dat de wereldwijde vraag naar de meest gevraagde medische isotoop Molybdeen en het vervalproduct Technetium -99m flink zal blijven stijgen. Dit isotoop wordt gebruikt bij het maken van diagnostische scans.
    De laatste decennia is een deel van deze markt echter overgenomen door versnellers, zoals cyclotrons. Mede hierdoor is de vraag naar Technetium in 2009 gedaald, aldus Laka. En volgens de onderzoekers houdt de opkomst van isotopenproductie met versnellers niet op. Getuige ook nieuwe lasertechnologie van het Nederlandse bedrijf ASML, waarmee in de toekomst isotopen kunnen worden geproduceerd.
    De verwachting is dat de prijs van reactorisotopen de komende jaren verder zal gaan stijgen als gevolg van internationale uitspraken. Volgens Laka biedt dit kansen voor partijen die met behulp van versnellers of lasertechnologie isotopen produceren.
    ,,Vooral in de Verenigde Staten komt er veel productiecapaciteit bij’’, aldus Henk van der Keur van Laka.
    ,,In de jaren twintig zal de markt oververzadigd zijn.’’

Noordhollands Dagblad