‘Molens van enorme hoogte moeten op zee’

• woensdag 22 februari 2017
  • Hollands Kroon - Kolhorn - Windmolens van bijna tweehonderd meter hoog horen thuis op zee, vindt Stichting Landelijk Schoon West-Friesland.

Ed Dekker

Niet in een kleinschalig plattelandsgebied zoals de Waardpolder., zegt secretaris Pieter van der Berge. De Stichting is onderdeel van het Westfies Genootschap en verzet zich tegen het plaatsen van megaturbines.”Wij stemmen alleen in met grote molens in de Wieringermeer, een grootschalig gebied. De rest moet op zee.”

De zes voorgenomen turbines in de Waardpolder bij Kolhorn krijgen een ashoogte  van maximaal 120 meter. Het vermogen  per molen zal maximaal 5 megawatt zijn. Totaal dus maximaal 30 megawatt. Ze vervangen negentien verouderde molens met een gezamenlijk vermogen van 4,75 megawatt. Met elk maximaal 186 meter  worden de nieuwe molens bijna net zo hoog als de ‘Ambtenaar’ in de Wieringermeer, behorend tot de hoogste turbines van Nederland. ‘Onze molens worden slanker. Geen hele dikke mast. Geen plompe kop. Daardoor vallen ze minder op”, Aldus Dolf Geertzema van eigenaar WP Energiek. Door hun hoogte heb je er dichtbij minder erg in. Je kijkt onder de wieken door.”

Met omwonnden en andere betrokkenen, verenigd in een ‘klankbordgroep’ zijn andere windparken bezocht. Geertzema: “Dan ervaar je dat het beeld mevalt.”

Noordhollands Dagblad

Door de ogen van Geertzema bezien valt het allemaal wel mee, niet zo vreemd want hij strijkt een gigantische gesubsidieerd salaris op. Door de ogen bezien van mensen die er overlast van ondervinden en mensen die met lede ogen zien dat het polderlandschap onherstelbaar wordt beschadigd valt het allemaal beslist niet mee, nog afgezien van het aantal (zeldzame)vogels die door de gehaktmolens van Geerzema worden versnipperd.

h.oldeboom zei

Ook niet op zee; het brengt nog steeds ruim onvoldoende op en de kosten, te betalen door de bange burger met zijn wereldondergangvrees, rijzen de pan uit. U kunt Uw geld beter gewoon direct in de Noordzee kieperen - dan ben je je geld ook nog eens op een makkelijker en snellere wijze kwijt zonder ergernis over totaal incapabele en leugenachtige volksvijandige politici.