’Polders in puin door megamolens'

• dinsdag 21 februari 2017
  • Categorie: , ,
  • KOLHORN - Met de bouw van bijna tweehonderd meter hoge windmolens in de Kop van Noord-Holland ontstaat een ’lilliputter-landschap’. Dat stelt actiegroep Windplan Waardpolder verontrust.

Door Ed Dekker - 21-2-2017,

Verzet tegen megaturbines in kleinschalig landschap
    D
    e beoogde megaturbines worden drie keer zo hoog als de toren van de Grote Kerk Schagen, zegt woordvoerder Dein Venema.
    Landelijke Stichting Windmolenklachten noemt de invloed op het kleinschalige polderlandschap in en rond de Noordkop ’gigantisch’. ,,Ze zullen overheersen in een gebied van vele honderden vierkante kilometers”, aldus bestuurslid Menno Dasselaar uit Oudesluis.
    Vervangen
    De provincie staat in de Waardpolder tussen Kolhorn en Barsingerhorn zes molens van maximaal 186 meter (tot topje hoogste wiek) in principe toe. Zij vervangen negentien kleinere exemplaren.
    De hoogste windturbines van Nederland staan in de Wieringermeer (’De Ambtenaar’ nabij Medemblik) en in de Noordoostpolder, elk van 198 meter. De 99 molens in het komende Windpark Wieringermeer worden rond de 180 meter hoog.
    ’Fantasieloos’
    Actiegroep en Windmolenklachten beraden zich op verzet tegen het plan Waardpolder. Dasselaar vreest dat kleinschalig polderlandschap verandert in een ’fantasieloos industrieel landschap’. Stichting voor Landelijk Schoon West-Friesland spreekt van ’verdere verpesting’ van woon- en leefomgeving. Het plan Waardpolder ligt vanaf morgen ter inzage.
    Dolf Geertzema van initiatiefnemer WP Energiek BV vindt de ophef ’overdreven’. ,,De aanblik is een kwestie van wennen. En schone energie wordt steeds belangrijker.”
    Slanker
    Met elk maximaal 186 meter worden de nieuwe molens dus bijna net zo hoog als ’De Ambtenaar’ in de Wieringermeer. ,,Onze molens worden slanker. Geen heel dikke mast, geen plompe kop. Daardoor vallen ze minder op”, aldus Geertzema. ,,Door hun hoogte heb je er dichtbij minder erg in. Je kijkt onder de wieken door.”
    Met omwonenden en andere betrokkenen, verenigd in een ’klankbordgroep’ zijn andere windparken bezocht. Geertzema: ,,En dan ervaar je dat het beeld meevalt.”
    Zee
    Windmolens van bijna tweehonderd meter hoog horen thuis op zee, vindt Stichting voor Landelijk Schoon West-Friesland. ,,Niet in een kleinschalig plattelandsgebied zoals de Waardpolder”, zegt secretaris Pieter van den Berge. De stichting is onderdeel van het Westfries Genootschap en verzet zich tegen het plaatsen van megaturbines. ,,Wij stemmen alleen in met grote molens in de Wieringermeer, een grootschalig gebied. De rest moet op zee.”
    De zes voorgenomen turbines in de Waarpolder krijgen een ashoogte van maximaal 120 meter en een rotordiameter van maximaal 132 meter. Het vermogen per molen zal maximaal vijf megawatt zijn. Totaal dus maximaal dertig megawatt. Ze vervangen negentien verouderde molens met een gezamenlijk vermogen van 4,75 megawatt.
    Noordhollands Dagblad

moeder van 3 zei

Ik geloof dat het tijd gaat worden om de heer Geertzema op te nemen in een psychiatrische kliniek.
    Boeren; het ergste soort.

Vader van 4. zei

Een volk dat zich bang laat maken om een klimaatverandering en denkt door een aflaat te betalen in de vorm van windmolens om hun zondige gedrag, aangepraat door corrupte eigen zakkenvullende debiele politici, verdient niet beter. Eigen schuld, dikke bult.