Laka: ’Nucleaire kennis ontbreekt bij EZ’

• dinsdag 21 februari 2017
  • AMSTERDAM - Het ministerie van economische zaken deelt al jaren forse subsidies uit in de nucleaire sector zonder dat het departement zelf weet of het geld wel nuttig wordt besteed. Dat stelt de Stichting Laka op basis van stukken die zijn vrijgekomen.

Door Roel van Leeuwen - 21-2-2017,

U
    it de stukken die door Laka zijn opgevraagd op grond de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) blijkt dat Economische Zaken (EZ) zelf stelt geen knowhow in huis te hebben om te beoordelen of geld voor bijvoorbeeld de nieuwe Pallas-reactor, die in Petten moet worden gebouwd, wel te rechtvaardigen is.
    Desondanks wist EZ de provincie Noord-Holland in 2015 te overtuigen een nieuwe lening te geven van 14 miljoen euro voor de voorbereiding van de nieuwe onderzoeksreactor. Eerder had de provincie al 8,5 miljoen euro geleend. Maar Provinciale Staten hadden grote twijfels over de tweede lening omdat onduidelijk was of er wel een goede businesscase is te maken voor Pallas.
    Laka verzocht vorig jaar om de vrijgave van achtergrondstukken over een onderzoek naar de Nederlandse nucleaire kennisinfrastructuur. Hierbij viel op dat het ministerie van infrastructuur en milieu de projectopdracht ’Toekomst Nucleaire Kennisinfrastructuur Nederland’ haast helemaal openbaar maakte, terwijl EZ hetzelfde stuk voor twee derde weg lakte.
    Zo werd ook de volgende quote weggelakt: ’EZ stimuleert momenteel door middel van forse subsidies het nucleaire onderzoek, terwijl het niet echt past in het topsectorenbeleid en we eigenlijk ook geen kennis in huis hebben om te beoordelen of dit wel nuttig onderzoek is.’
    Volgens Laka maakt het ministerie zich afhankelijk van NRG - de exploitant van de huidige Hoge Flux Reactor in Petten - om te beoordelen of meer geld voor een nieuwe onderzoeksreactor wel verstandig is.

Niet noodzakelijk

EZ bevestigt desgevraagd dat het niet beschikt over hoogtechnologische (nucleaire) kennis en kunde, maar stelt dat dit ook niet noodzakelijk is. Voor het verstrekken van subsidie voor nucleair onderzoek aan NRG laat EZ zich bijstaan door een externe beoordelingscommssie met deskundigen die onafhankelijk zijn van NRG, aldus een woordvoerder.
    De tweede tranche van de lening aan Pallas zou zijn verstrekt op basis van de kennis die EZ en de provincie zelf hebben over de markt voor medische isotopen. Ook is gebruikt gemaakt van kennis van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.
    Laka is tegen nieuwe grootschalige nucleaire projecten zoals de Pallas-reactor en pleit voor het investeren in de ontwikkeling van deeltjesversnellers. ,,Niemand zit te wachten op een nucleaire Fyra’’, stelt Daniël Meijers van Laka.
    NRG en de Stichting Voorbereiding Pallas-Reactor stellen echter dat er allerlei nieuwe medische isotopen worden ontwikkeld die alleen met behulp van een reactor kunnen worden geproduceerd. Ook volgens EZ kan Pallas van groot belang zijn voor het blijven voldoen aan de vraag naar medische isotopen.
    Noordhollands Dagblad

Johann zei

Sinds de jaren eind 1940 is er een alternatief voorhanden die het gebruik van uranium overbodig maken. Deze grondstof heet Thorium en ligt voor het opscheppen. T.o.v. plutonium is de radio-activiteit van de afvalstoffen van Thorium wel 1000 maal sneller afgebroken. Men heeft destijds het onderzoek afgebroken omdat Amerika plutonium nodig had/heeft voor zijn kernwapens. Waarom blijft men zo hangen op die oude (gevaarlijke) kerncentrales ????

Bakker zei

Johan Zillig, de reden waarom er niet op grote schaal wordt overgestapt op Thorium is geld. Alles wat goedkoop is en waar (veel)minder op kan worden verdiend is voor het grootkapitaal met ondersteuning van de milieuclubs niet aantrekkelijk. Stel je toch eens voor dat superrijken als Rijkman Groenink (voormalig ABN Amro bestuurder en 20 miljoen afkoopsom) de miljoenen aan subsidies van zijn windmolen en ook zijn landgoed zou mislopen, daarom moet het groene sprookje in stand worden gehouden en de burgers maar betalen.

Johann zei

Hr. Bakker, helaas zit onze wereld zo in elkaar. Jammer dat de kiezer zijn stem nooit ziet verwezelijkt.Als stemmen iets zou veranderen dan had men het verboden.