'Komst windpark lag al vast’, "dankzij o.a. VVD en CDA"

• zaterdag 11 februari 2017
  • ZWAAGDIJK-OOST - Zes keer reden Zwaagdijkers de afgelopen jaren naar het provinciehuis in Haarlem om te protesteren tegen Windpark Westfrisia.
    Ze hingen spandoeken in het dorp, protesteerden met tractoren op de Noorderboekert en bestookten de Statenleden met argumenten tegen het windpark. Het haalde allemaal niets uit. Het windpark in Zwaagdijk-Oost komt er, zo besloot Provinciale Staten maandag. Stuurgroep Tegenwind rest één ding: de gang naar de Raad van State.
    Door Connie Vertegaalc.vertegaal@hollandmediacombinatie.nl - 10-2-2017,

,,We hebben zes weken om bezwaar aan te tekenen. Nu likken we nog onze wonden. Na het weekeind gaan we vol goede moed aan de slag’’, zegt Pedro van der Kolk. Maria Weeber vult aan: ,,En als we verliezen, als die molens er toch komen, dan ketenen we er ons aan vast.’’
    Dat de provinciale politiek maandag instemde met het windpark kwam niet als een enorme verrassing. Weeber: ,,We hoopten dat de VVD en het CDA tegen zouden stemmen, dan zou het niet doorgaan. Maar dat deden ze niet en dat kon je wel zien aankomen.’’ Van der Kolk: ,,Het is wel wrang. De VVD is eigenlijk gewoon tegen, dat zeggen ze tegen ons. Maar er is een coalitieafspraak over gemaakt. Als je daar onderuit wil als partij, dan moet je wisselgeld betalen. En dat is het ze niet waard.’’
    Cruciaal voor de komst van het windpark is het feit dat het een oud plan is, uit 2010, dat onder een overgangsregeling valt. Daardoor gelden er in Zwaagdijk-Oost minder strenge afstandeisen tussen de molens en de woningen dan de 600 meter die overal in Noord-Holland geldt. Weeber: ,,In 2012, toen de provincie het besluit nam voor de overgangsregeling, toen hadden we moeten protesteren. Maar toen wisten we nergens van. Later leek het alsof we nog inspraak hadden. Gedeputeerde Tjeerd Talsma heeft in 2015 op een bijeenkomst in het dorpshuis gezegd: het kan afketsen als er geen draagvlak is. Nou: dat hebben we toch wel aangetoond, dat er geen draagvlak is.’’
    Van der Kolk: ,,Maar Talsma zei ook: ’Dit gaat er komen’. En Jan Pronk, de initiatiefnemer, heeft ook een keer gezegd dat het allemaal al in kannen en kruiken was. Het lag gewoon vast dat dit er zou komen. De ambtenaren droegen telkens argumenten aan voor de komst van dit park. En telkens als wij weer ergens in een nota iets hadden gevonden dat tegen het windpark pleitte, dan scherpten ze hun beleid weer aan.’’ Weeber: ,,Ik heb een keer een brief gestuurd naar Johan Remkes. Ik schreef dat we vinden dat we in een open landschap wonen. Hij schreef drie kantjes terug. Ik las dat het een ’verstedelijkt karakter aannam’. Ze zeggen dat er viaducten komen bij de Westfrisiaweg. Die komen er ook, maar daar zit 4 kilometer tussen. Daar ligt de weg op het maaiveld en juist daar komen de molens.’’
    Weeber: ,,We vonden het mooi dat er een onderzoek kwam naar hoe de kerk van Westwoud onder druk is gezet. Maar daarvan wist je ook al hoe dat af zou lopen: dat het niet fraai was, maar dat het windpark er toch moest komen.’’ Van der Kolk: ,,Wij hebben ons netjes gedragen, we hebben het plan alleen met argumenten bestreden. En als je dan ziet hoe het kerkbestuur door de initiatiefnemers van het windpark is aangepakt. Eenvoudige vrijwilligers bedreigd met een miljoenenclaim. Tja. Zo krijg je het dus wel voor elkaar.’’
    Woningen in het dorp dalen volgens Van der Kolk zomaar 25.000 euro in waarde vanwege de komst van de windmolens. Een paar boeren in Zwaagdijk en - tegen wil en dank - de kerk, worden er financieel wijzer van. Per molen krijgen grondeigenaren zo’n 30.000 euro per jaar. Omwonenden mogen een half procent van de jaarwinst verdelen, als pleister op de wonde. ,,Echte participatie van omwonenden is dat je echt eigenaar wordt en mag delen in de winst, maar daar is geen sprake van’’, zegt Van der Kolk. ,,Mensen kunnen 50 tot 500 euro per jaar krijgen. Het bizarre is: bij de kerk denken ze dat ze wat extra’s voor ons in de wacht hebben gesleept. Misschien heeft die belofte de kerk over de streep getrokken. Maar die extra’s waren ons al toegezegd.’’
    ,,Buurjongens van me zijn boos, die willen de kerk in brand steken. Wat schiet je er mee op? Ik ben ook niet boos op de kerk. Ook niet op die boeren, die ja zeggen tegen dat geld. Zo breed hebben die mensen het ook niet.’’

Noordhollands Dagblad

Tsja, de kerk.
    Kerk en boeren zijn de ergste verschijnselen in deze wereld.

Bakker zei

Wie nog steeds tegen beter weten in van mening is dat de VVD en het CDA te vertrouwen zijn: https://ejbron.wordpress.com/2017/02/12/ooggetuige-hans-hillen-val-van-rutte-i-kwam-niet-door-pvv-dat-is-later-gebruikt-om-cordon-sanitaire-op-te-zetten/

Het is nog veel erger als we denken met dat zooitje smeerlappen in Den Haag, maar plaatselijk is het net zo erg, of niet Nawijn?