Gemeenten uiten zorgen over handmatig stemmen tellen bij verkiezingen

• zondag 5 februari 2017
  • Categorie:
  • De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voorziet problemen bij de Tweede Kamerverkiezingen nu de stemmen handmatig moeten worden geteld.
    4-2-2017

De organisatie heeft in een brief aan minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) laten weten zo snel mogelijk om de tafel te willen om de gevolgen te bespreken.

"Het handmatig tellen van de stemmen heeft voor gemeenten behoorlijk wat consequenties. Het zal extra mankracht, geld en tijd gaan kosten. We willen hier daarom zo snel mogelijk met de minister in gesprek", zei een woordvoerster van de VNG naar aanleiding van een bericht van de NOS.

De gemeenten zijn ook ontstemd omdat er vooraf geen overleg is geweest over het besluit om handmatig de stemmen te tellen. "We snappen de argumenten, maar we waren hier liever vooraf in gekend omdat dit flinke gevolgen heeft. Nu krijgen 388 gemeenten het zonder overleg te horen, terwijl er misschien ook andere oplossingen mogelijk waren geweest."

NU.nl

Oh, de ambtenaren moeten eens een keer werken.

h.oldeboom zei

Allebei invoeren; zowel per computer als handmatig. Ik vertrouw sowieso niet smeer in dit land en dit is dan een mooi controlemiddel.