Gemeente die inwoners gelukkig wil maken moet soms heel even de andere kant opkijken

• woensdag 1 februari 2017
  • Categorie:
  • SCHAGEN - Hoe maak je als gemeente je inwoners gelukkiger? Door op de juiste momenten even de andere kant op te kijken.

Door Marten Visser - 31-1-2017,

Schagen gaat meer werk maken van geluk inwoners
    Bending the rules’, noemt ’emeritus hoogleraar historische Nederlandse letterkunde Herman Pleij het dinsdagmiddag tijdens het minisymposium dat de gemeente Schagen wijdt aan ’geluk’. Geef mensen af en toe de ruimte. Ga niet meteen met het bonnenboekje staan zwaaien, wanneer bewoners één keertje spontaan hun straat afzetten voor een gezamenlijke buurtbarbecue.

Vrijwilligers

Zorg dat de sportkantines kunnen blijven draaien, ook al zitten ze soms een beetje in het vaarwater van de horeca. Want het zijn wel deze kantines waar de mensen samenkomen, waar vrijwilligers de oudere supporters in hun rolstoel naar binnen rijden, zodat ze onderdeel blijven uitmaken van de club.
    Saamhorigheid, zegt Pleij, is een belangrijke pijler voor geluk. ,,Mensen willen ergens bij horen, een identiteit hebben.’’ Kan een gemeente haar bewoners gelukkig maken? Nee, dat kan ze niet. Maar ze kan wel voorwaarden scheppen waardoor mensen gelukkiger worden. En dat is precies wat Schagen wil doen. De gemeente gaat het geluk van haar inwoners centraal zetten. Daar wordt nog wel eens om gegniffeld. Vaag, zweverig, dat soort termen valt dan snel.
    Maar, zo zegt gemeentesecretaris Nico Swellengrebel: alles wat de gemeente doet (of laat) draagt bij aan het geluk van haar inwoners. Een mooie speeltuin voor de kleintjes, goeie verlichting langs het fietspad zodat de kinderen veilig naar huis kunnen fietsen. ,,Daar worden mensen gelukkig van. Kunnen wij mensen gelukkig maken? Nee, die grote broek trekken we niet aan. Maar we dragen er wel aan bij.’’ En dan moet je als gemeente je uiterste best doen. ,,Want mensen kunnen niet kiezen. Als ze hier wonen en ze hebben een uitkering nodig kunnen ze alleen bij ons aankloppen.’’
    En juist aan gedwongen werkloosheid en ook armoede went een mens nooit, betoogt psycholoog en ’geluksprofessor’ Ap Dijksterhuis. ,,Geluk is van rubber’’, zegt hij. ,,Je kunt het tijdelijk oprekken, maar het veert weer terug.’’
    Iemand die een miljoen wint is even héél erg gelukkig, iemand die in een rolstoel raakt héél erg ongelukkig. Na een tijdje vlakt dat gevoel af en komt iedereen weer op een normaal geluksniveau. Maar armoe? Dat blijft aan een mens vreten. Doe niet lacherig over geluk, zegt Dijksterhuis. Gelukkige mensen worden ouder, hebben minder zorg nodig. Er zijn dan minder zelfdodingen en zelfs minder verkeersongelukken.
    Jan Steven van Dijk, in Schagen benoemd tot ’gelukswethouder’, maakt er werk van. Hij neemt het idee van de Limburgse gemeente Roerdalen over. Inwoners kunnen hun ultieme ’geluksplek’ nomineren. Een selectie wordt dan officieel geluksplek. Ook wil Van Dijk een geluksbudget. Voor chronisch zieken. Die kunnen dit potje aanspreken voor activiteiten waarmee ze uit hun isolement kunnen komen.
    Noordhollands Dagblad

Ook met illegale windmolens de andere kant op kijken wethouders?????????

Daar zullen ze geen moeite mee hebben omdat zij ervaring zat hebben in het de andere kant opkijken als het hun vrinden betreft..