Gasvrij woonblok is primeur voor ’t Veld

• zaterdag 18 februari 2017
  • Hollands Kroon - ’T VELD - In het nieuwbouwplan ’t Veld-Noord komt een gasvrij woonblok. Daarmee heeft ’t Veld de primeur in de gemeente Hollands Kroon.

Door Lydia Jasper - 18-2-2017,
    N
    iet meer stoken op gas, is de boodschap die Hollands Kroon hiermee afgeeft. In samenwerking met de RUD (Regionale Uitvoerings Dienst) en andere partners hoopt zij dit te realiseren.
    Het nieuws meldt Dorpsraad ’t Veld-Zijdewind. De raad zette zich jarenlang in voor de nieuwbouw. Op de locatie zijn volgens bestuurslid Hans Glas minimaal zestig woningen gepland. ,,Het gaat om een flexibel aantal huizen. Vandaar de toevoeging minimaal.’’

Onderzoek

Wanneer er gebouwd kan worden, is nog niet helemaal zeker. Het plan bevindt zich nu nog in de fase van onderzoek.
    Zo wordt nu bekeken of lokale initiatiefnemers mee kunnen liften met de nieuwbouw. Er zijn in de gemeente Hollands Kroon diverse bouwplannen die om uiteenlopende redenen niet van de grond komen op de huidige gewenste plek. Wellicht dat die ontwikkelaars dan liever woningen in ’t Veld-Noord willen bouwen, zodat hun plannen wel kans van slagen hebben.

Zelf bouwen

Ook kunnen mensen die in eigen beheer willen bouwen waarschijnlijk aanhaken; in de vorm van CPO (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap). ,,Dat biedt kansen aan zowel jongeren als senioren’’, aldus Glas.
    Verder bekijkt de gemeente welke consequenties de realisatie van ’t Veld-Noord heeft voor de agrarische sector. Er wordt tenslotte landbouwgrond onttrokken.

In 2002

Al in 2002 kocht de toenmalige gemeente Niedorp grond aan de noordkant van het dorp. Pas eind vorig jaar gaf de provincie groen licht voor de zo gewenste woningbouw.

Theo Moras zei

Woningbouw of landbouw.

Verworven grond voor woningbouwplan ‘t Veld-Noord heeft na 15 jaar nog steeds agrarische bestemming.
    Dat zou dus betekenen dat er vanaf de eerste aankoop door wethouder Mastemaker in 2002 totdat de provincie via het vaststellen van de structuurvisie medio 2010 het buitengebied op slot heeft gegooid nooit eerder een aanvraag bij de provincie is ingediend om op de destijds speciaal voor woningbouw aangekochte grond met een agrarische bestemming een uitbreidingsplan te realiseren.
    Er is in 2003 wel bij de provincie afgetast wat de mogelijkheden waren voor een bescheiden plan op de zes bunder van Dekker.
    Later na het ontslag van PvdA wethouder Mastemaker heeft VVD wethouder Beers er nog een veel groter stuk landbouwgrond bijgekocht .
    En kwam er een megalomaan plan voor maar liefst 450 woningen.
    De Dorpsraad ’t Veld-Zijdewind meld dat de gemeenteraad van Niedorp zich jarenlang heeft ingezet voor nieuwbouw op deze locatie.
    Of is de gemeenteraad dan toch al die jaren blijkbaar door het College van B&W onjuist voorgelicht en op de hoogte gehouden?
    Dat zou de reden kunnen zijn dat de gemeente nu eerst, na 15 jaar nog moet bekijken welke consequenties de realisatie van ’t Veld-Noord heeft voor de agrarische sector, omdat er tenslotte landbouw grond wordt onttrokken
    Er werd immers ook in 2002 al landbouwgrond onttrokken en verworven voor een uitbreidingsplan door de voormalige gemeente Niedorp, en wat dat nu nog steeds is .

Theo Moras.
    Havenstraat 9.
    Zijdewind.

De partijen die verantwoordelijk zijn voor de aankoop van deze gronden die de burgers miljoenen onnodig geld gekost hebben.Geld waar de zwembaden niet voor gesloten hadden hoeven worden,en een hele hoop andere mooie en nuttige dingen van gedaan hadden kunnen worden.
    Deze partijbestuurders van de VVD en het CDA uit de voormalige gemeente Niedorp schreeuwen nu om het hardst dat het aan hun te danken is dat er nu dan eindelijk een zootje woningen gebouwd mogen worden.Ja,Ja,Jaren hebben zij zich daarvoor ingezet zeggen en beweren ze tenminste.
    Hoe dom moeten ze wel niet zijn omdat nu te beweren,het is nog steeds landbouwgrond,hele dure agrarische grond waar nog nooit een serieuze aanvraag voor is ingediend bij de Provincie.
    Nee Swaag en consorten zouden zich dood moeten schamen dat hun wethouder deze grond allemaal voor de hoofdprijs verworven heeft en de burgers voor dit financiële debacle op te laten draaien en nu ook nog net doen of dit bouwplannetje aan hun inzet te danken zou zijn.Nee CDA en VVD weg ermee!!