’Erfgoed in Hollands Kroon onderbelicht’

• woensdag 1 februari 2017
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - De gemeente Hollands Kroon heeft veel te weinig aandacht voor gemeentelijk erfgoed zoals monumentale panden en archeologische bodemschatten. Daarom is er een ’noodkreet’ gestuurd naar alle leden van de gemeenteraad.

Door Mike Deutekom - 1-2-2017,

D
    e Hoornse stadsarcheoloog Michiel Bartels liet zich volgens toehoorders onlangs na een lezing ontvallen dat Hollands Kroon weinig doet ter bescherming van het culturele erfgoed. Ook benut de gemeente te weinig de kansen die de plekken met zeer grote (internationale) waarde binnen Hollands Kroon bieden. Gemeenteambtenaar Bartels zelf wil niet in de krant reageren op vragen over het beleid van Hollands Kroon.
    Er zijn voorbeelden genoeg van mooie archeologische vondsten in de gemeente. Denk daarbij aan de Wieringer Vikingschat of aan de prehistorische kano die in 2007 in de Wieringermeer werd gevonden.

Eik

Deze kano was circa vijfduizend jaar geleden uitgehakt uit een eik, werd geconserveerd in Lelystad bij de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM). De kano uit 3300 voor Christus was eigendom van de gemeente Wieringermeer en is toegevoegd aan het cultureel erfgoed Noord-Holland en valt te zien in het Huis van Hilde, het archeologie centrum Noord-Holland in Castricum.
    Raadslid Peter Meijer van Senioren Hollands Kroon en Jan Eichhorn (fractievoorzitter GroenLinks) hebben de ’noodkreet’ van de toehoorder bij de lezing doorgestuurd naar alle raadsleden.
    Volgens wethouder Frits Westerkamp doet hij niets anders dan het beleid uitvoeren dat door de gemeenteraad is vastgesteld. ,,We willen in Hollands Kroon zo weinig mogelijk regeltjes. We geloven in het gezonde verstand van onze inwoners. Bijvoorbeeld een monumentenlijst, waar GroenLinks een voorstander van is, wordt niet gesteund door de rest van de raad.’’
    Noordhollands Dagblad

Die zorgen deel ik, woon op Wieringen heel Wieringen is beschermd gebied (AARDKUNDIG MONUMENT) dorpen Oosterland en Westerland zijn de dorpskernen beschermd en een uitsluitingsgebied wat betreft bouwen het heeft afwijkende regels voor het aan en bijgebouwen besluit 2015 ,Gemeente H K. lakt die regels aan zijn laars handteerd geoon de algemene regels. Dat vind ik erg verontrustend. Wees zuinig op dit unieke stukje Nederland

Wat een hypocriete hufters in dat college, ze trekken zich alleen wat aan van de gemeenteraad als het hun past en verder hebben ze lak aan de mening van de gemeenteraad.
    Bestemmingsplannen? hebben ze voor vrienden en familie lak aan.
    Aardkundig monument? idem
    Handhaving?idem