Zonnepark op oude vuilstort

• Categorie: , , ,
  • Medemblik - 10.000 zonnepanelen, goed voor stroom van duizend huishoudens

Connie Vertelgaal c.vertegaal@hollandmediacombinatie.n1

Er komt een groot )ark op de voormalig vuil--1 de Wieringermeer bij Mek. Aan de oostkant van het komen 10.000 panelen.

Elders zijn voormalige stortplaatsen in gebruik als skiheuvel, golfbaan of recreatiegebied. Bij Midden meer kiezen Afvalzorg en HVC voor duurzame energie. Energiezorg, een bedrijf waarin Afvalzorg en HVC samenwerken, gaat het zonnepark aanleggen. Marcel Rozing van Energiezorg hoopt dat de aanleg van het park eind dit jaar kan aanvangen. „Dan kan het begin 2018 operationeel zijn." De 10.000 zonnepanelen wekken samen zo'n drie miljoen kWh aan elektriciteit op: vergelijkbaar met het verbruik van duizend huishoudens. Er zijn plannen om het zonnepark later uit te breiden naar 14.000 zonnepanelen. Het terrein waar het zonnepark komt, was vanaf begin jaren '80 tot 1994 in gebruik als stortplaats en is daarna met een speciale laag afgedekt. Er is een flinke heuvel ontstaan door de vuilstort. De enige gebruiker is een modelvliegvereniging. „Die kan er blijven", zegt Rozing.

De investering voor het park bedraagt 'enkele miljoenen'. De eerste 15 jaar krijgt Energiezorg een paar cent subsidie op elke opgewekte kWh. Na 15 jaar vervalt de subsidie, maar is ook de investering afgeschreven. „Daarna kan het park nog 10 jaar mee", zegt Rozing. Energiezorg wil omwonenden laten participeren, door panelen te adopteren of aandelen te kopen. „Hoe we dat gaan doen, moeten we nog nader uitwerken."

Noordhollands Dagblad