Schagen beurt 2,1 miljoen precariobelasting voor ondergrondse leidingen

• vrijdag 20 januari 2017
  • SCHAGEN - De gemeente Schagen mag voortaan precariobelasting heffen op kabels en leidingen.

Door Marten Visser - 20-1-2017,

Dat heeft de rechtbank in Alkmaar bepaald. Netbeheerder Liander had hier een rechtszaak aangespannen tegen het besluit van Schagen om voortaan belasting te heffen op de ondergrondse leidingen. Het besluit van de rechtbank levert Schagen jaarlijks een bedrag op van 2,1 miljoen euro. De gemeente had dit bedrag al opgenomen in de begroting van 2017 en volgende jaren.
    ,,De uitspraak van de rechter voorkomt dat Schagen een groot financieel probleem heeft’’, meldt woordvoerster Liesbeth Koning namens de gemeente. Precario op kabels en leidingen is omstreden. De politiek in Den Haag is bezig met het afschaffen hiervan en heeft bepaald dat gemeenten nog maximaal tien jaar deze belasting mogen heffen. In deze tien jaar wil de rijksoverheid ervoor zorgen dat gemeenten meer ruimte krijgen om gemeentelijke belastingen te heffen.
    Zo kunnen ze meer inkomsten genereren, waardoor de belasting op ondergrondse leidingen uiteindelijk niet meer nodig is.
    Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

We worden langzamerhand tot op het bot door de gemeentelijke bestuurders (??) uitgekleed. Zij hebben altijd tekort op de begroting. Oorzaak: plannen maken en er onmiddellijk een kostenpost bij maken. Niet ff vooruit schuiven maar onmiddellijk als een tekort in de begroting op nemen. Gevolg: bedenken van nieuwe belastingen danwel andere inkomsten uit de portemonnaie van de burger. De precario op ledingen e.d. wordt vervolgens via de waterrekening etc. op de burger verhaald. Liander probeert nu dus de verhogingen goed te praten door een rechterlijke uitspraak ! En .......de burger is weer de klos door de vuile politiek van de gemeenten. Hollandskroon doet volgen !

zondernaam zei

Ook binnenkort is dit theater; zo krijg je wel een heel dure Breedband ha,ha,ha!

In het verleden (32 jaar geleden) heb ik met Kerststukken gestaan bij een supermarkt op de stoep.
    Het ging om 2 vierkante meter. Ik had vergunning van de gemeente.
    2 maanden later kreeg ik een rekening in de bus! 2,70 gulden.

De rekening en natuurlijk de aanmaning heb ik uiteindelijk betaald maar als je bedenkt dat hier inderdaad een ambtenaar zijn tijd aan schuldig maakt is dit toch wel het toppunt van ambtenarij. Ik wist eerst niet eens wat het was -precariorechten-!
    Overigens, deze rekening hangt nog steeds boven mijn bueau.