Pleidooi voor Polderpark

• vrijdag 13 januari 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Ouderen willen vaart achter bouw seniorenwoningen in Anna Paulowna

Martijn Gijsbertsen  m.gijsbertsen@hoffandmediacombinatie.nl

Er moet nu eindelijk vaart worden gezet achter de bouw van seniorenwoningen tussen de Molenvaart en natuurgebied Kruiszwin in Anna Paulowna.

Dat bepleit secretaris Tjibbe Wouda (73) namens de Lokaal Samenwerkende Bonden van Ouderen (LSBO) in Hollands Kroon.

„Woningbouwvereniging Anna Paulowna heeft al heel lang een prachtig plan én de benodigde grond", stelt hij.

Misser

„De gemeenteraad is jaren geleden ook met het project akkoord gegaan. Van de provincie mag het tot dusverre alleen niet. Omdat het perceel te boek staat als aardkundig monument. Dat is een lachertje, een•° misser", aldus Wouda.

De corporatie heeft recent een expert ingeschakeld om die status te onderzoeken. Die concludeert dat de beoogde bouwgrond ten onrechte het etiket van aardkundig monument heeft gekregen.
    De Polderse woningbouwvereniging heeft de grond (circa 2,8 hectare) ongeveer tien jaar geleden verworven. Doel was destijds een appartementencomplex met 130 woningen op de locatie te realiseren.

Wandelroute

Intussen is dat plan meermaals bijgeschaafd. Streven nu is in twee fasen 42 grondgebonden, levensloop-bestendige huizen - drie hofjes met twaalf woonblokken - te realiseren: Polderpark.
    Dat woongebied moet via een wandelroute in verbinding komen te staan met de nabijgelegen Poldertuin.

Volgens Wouda is de woningnood onder senioren nu hoog. Uit cijfers van de corporatie blijkt dat rond de vierhonderd ouderen op de wachtlijst staan voor een huis.
    „In plaats van bij Kruiszwin zijn seniorenwoningen gebouwd in Els,hof-Zuid, achter gemeentehuis De Ontmoeting. Daar gaan en willen ouderen niet naartoe verhuizen, omdat dat niet dicht bij de winkels en voorzieningen zit."

Handtekeningen

„Onze achterban heeft voor het plan Kruiszwin indertijd bijna 2500 handtekeningen opgehaald. Een spontane actie. Die mensen die toen hebben getekend, vragen regelmatig hoe het zit." De LSBO-secretaris beseft dat de provincie eind vorig jaar een streep door woningbouw nabij Kruiszwin heeft gezet, maar haar beleid op het gebied van aardkundige monumenten aan het heroverwegen is.

„Landgoed Hoenderdaell, het dierenpark, is in hetzelfde aangewezen gebied gebouwd. Zelfs winkelcentrum Molensluis valt eronder. De provincie is nu aan zet. Nut en noodzaak voor het Polderpark lijken ons afdoende aangetoond."

__________________________________________________________

Weer poging voor groen licht

Anna Paulowna - Woningbouwvereniging Anna Paulowna en Hollands Kroon hopen nog dit jaar groen licht van de provincie te krijgen voor woningbouw aan de Molenvaart nabij natuurgebied Kruiszwin. Zo stelt Ben Broxterman, directeur van de corporatie.

„Wij hebben dezelfde persoon, die ooit het beleid voor aardkundige monumenten in Noord-Holland op poten heeft gezet, gevraagd de situatie hier onder de loep te nemen", aldus Broxterhkan.

„Zijn slotsom is dat het gebied loopt tot aan de sloot die grenst aan Kruiszwin. Wij bezitten
    grond aan de overkant, die locatie valt buiten de beschermde zone." De provincie is, onder meer door de bevindingen in Anna Paulowna, nu bezig met herijking van alle locaties met die status. Die wordt uitgevoerd door dezelfde expert, zo beaamt een woordvoerster in Haarlem.

De Polderse woningbouwvereniging en gemeente hopen hierover medio 2017 uitsluitsel te krijgen, zodat het miljoenenproject opnieuw kan worden ingediend. Broxterman: „De kans dat we mogen bouwen wordt groter wanneer het label van aardkundig monument, een blokkade, eraf gaat. Maar een kans is nog geen zekerheid of uitgemaakte zaak. De race is nog niet gelopen."

_________________________________________________________

Noordhollands Dagblad