Ombudsman: SER was toch eerlijk over windmolens

• zaterdag 21 januari 2017
  • De Sociaal Economische Raad was toch niet te positief over windmolens. De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen heeft het oordeel dat hij in november gaf herzien.

In november veegde hij nog de vloer aan met de vooringenomenheid van de SER en met die van SER-Kroonlid Ed Nijpels, die optreedt als bewaker van het Energieakkoord. Twee lobbygroepen tegen windmolens op land, de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines en het Nationaal Kritisch Platform Windenergie, hadden zich beklaagd dat de SER alleen oog had voor de voordelen en de nadelen bagatelliseerde of zelfs negeerde.

Zeldzame conclusie

De ombudsman gaf hen in eerste instantie gelijk. Hij concludeerde in november dat de SER in een 'factchecker' op zijn website onjuiste, onvolledige en achterhaalde informatie over die windmolens verschafte. Maar hij had verzuimd de SER om een reactie te vragen. Nu die reactie er wel is, komt hij tot de diametraal tegenovergestelde conclusie: prima factchecker, op basis van inzichten van externe wetenschappers die vertrouwen verdienen.

Het is niet uniek dat de Nationale Ombudsman een rapport herziet. Maar zo'n diametraal tegenovergestelde conclusie is zeldzaam.

Het oordeel wat nu herzien is

Nijpels treedt vaak op als woordvoerder van de SER als het om windenergie gaat. De oud-VVD-voorman heeft als voorzitter van de Borgingscommissie Energieakkoord de taak het in 2013 afgesloten Energieakkoord in goede banen te leiden. 'Wetenschap en media matigen zich allerlei meningen aan, nogal eens door gebrek aan kennis. Ik heb moeite met onzinverhalen', zei Nijpels vorig jaar in Het Parool. 'Die verhalen belemmeren mijn taak: het gehele energieakkoord uitvoeren.'

Volgens Ombudsman Reinier van Zutphen was het Nijpels zelf die een loopje neemt met de waarheid. Nijpels en SER-voorzitter Mariëtte Hamer hebben zich naar zijn mening onbehoorlijk gedragen door niet in te gaan op inhoudelijke bezwaren van klagers. Bij het bespreken van de stelling 'omwonenden hebben vooral overlast en weinig profijt van windmolens' bagatelliseert de raad twee belangrijke nadelen voor omwonenden: geluidsoverlast en een mogelijke waardedaling van de woning.

Volgens de SER ondervindt slechts een beperkt aantal omwonenden geluidhinder en dalen de huizenprijzen met gemiddeld slechts 2,4 procent als in de nabije omgeving windturbines verrijzen. Die eerste bewering is echter niet hard te maken, schreef de Ombudsman. En de tweede bewering is gestoeld op onderzoek van vóór 2011.

Lees hier meer