’Iedereen in actie voor glasvezel Hollands Kroon’

• zondag 22 januari 2017
  • Hollands Kroon - WIERINGERWERF - Zoveel mogelijk mensen op de tribune donderdag, tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Hollands Kroon. Zodat de raadsleden zien dat de bewoners van de buitengebieden zitten te springen om snel internet.

Door Marten Visser - 22-1-2017,
    Belangengroep roept bewoners Hollands Kroon op:
    D
    at hoopt Kees-Jan Leijen,voorzitter van de belangenvereniging Oostpolder. De gemeenteraad krijgt donderdag informatie over de samenwerking die Coöperatie Breedband Hollands Kroon wil aangaan met de firma Kabeltex.
    Dit Texelse bedrijf wil investeren in de aanleg van een glasvezelkabel in Hollands Kroon, maar dan moet de gemeente daaraan wel een financiële bijdrage leveren. De gemeenteraad moet daarover later een besluit nemen. Als alles rond komt zou de aanleg van een glasvezelkabel al dit jaar kunnen beginnen.
    Volgens Leijen is het nu van groot belang dat de bewoners zich roeren. ,,Binnen één jaar in alle buitengebieden perfect internet en goede televisieontvangst. Dat is een unieke kans’’, schrijft Leijen in zijn oproep aan de bevolking. Hij signaleerde al eerder dat het gebrek aan snel internet dreigt te leiden tot verpaupering van het buitengebied. Jonge gezinnen willen er volgens Leijen niet komen wonen als de kinderen voor het maken en versturen van bij voorbeeld schoolverslagen op de fiets naar een vriendje of vriendinnetje moeten, omdat het internet bij hen thuis te traag is.
    ,,En toekomst gerichte bedrijven zoeken ook naar een andere vestigingsplaats. Werkgelegenheid neemt af, buitengebieden verpauperen, onroerend goed loopt in waarde terug. De leefbaarheid van onze woon/werkomgeving wordt sterk aangetast. En reken er maar op dat bedrijven die weggaan niet zomaar terug zullen komen.’’
    Volgens Leijen moeten de mensen die sneller internet willen dat nu heel duidelijk maken. Om te voorkomen dat ’raadsleden en wethouders die er niets van snappen hierdoor niet voor stemmen’.
    Maar hij roept ook de bewoners op om hun terughoudendheid te laten varen en zich in te schrijven voor breedband. Want ook daardoor kan het volgens hem nog misgaan. ,,Door mensen die gaan zitten wachten op allerlei nieuwe technieken (bij voorbeeld de komst van mobiel internet via G5, red.) waarvan het nog vele jaren zal duren voor ze in de buitengebieden worden toegepast.’’

Klein bedrag

Leijen vindt dat de gemeente met geld over de brug moet komen. ,,Eenmalig een klein bedrag per inwoner en de schop kan direct de grond in.’’ Hij roept de bewoners op de vergadering donderdag te bezoeken. ,,Laat voor en tijdens de vergadering uw stem horen. Benader fractieleden, vraag inspreektijd op fractievergaderingen en beschrijf het belang van glasvezel voor ons gebied. Er is niets te verliezen, maar we kunnen wel winnen. En dat zal winst zijn voor iedereen.’’

Noordhollands Dagblad

Oostpolderbewoner zei

Wat moet ik ermee? Ik heb al een voldoend snelle verbinding ; gewoon over de telefoon. Hoeveel verschrikkelijk belangrijke mensen die stromen high-tech info nodig hebben om te overleven wonen er bij ons in de Oostpolder en die ook nog eens de overige inwoners van HK voor de kosten willen laten opdraaien? Laat ze het zelf betalen; ik neem geen breedband.

Ook goedemorgen Oostpolderbewoner. Wat moet ik ermee? Nou, laat maar.