Burgemeesters stappen naar rechter tegen agressie

• dinsdag 17 januari 2017
  • Categorie:
  • Amsterdam - Boze burgers schelden op burgemeesters, wethouders ai raadsleden. Ze noemen hen 'mongolen'.

Eva Gabeler en Sophie Kluivers

Ze wachten hen op bij de kerk. Ze snijden autobanden kapot en gooien eieren tegen de ramen. Openbare ambtsdragers voelen zich geïntimideerd: deze week komen er twee zaken voor de rechter van burgemeesters die in opstand komen tegen de bedreigingen.

In niet mis te verstane bewoording laat een anonieme bedreiger burgemeester Arnoud Rodenburg afgelopen jaar weten dat hij de burgemeester van Midden-Delfland zat is. 'Je tijd is bijna om, staat in een brief die hij thuisgestuurd kreeg. „Daarnaast stond een plaatje waarbij ik ondersteboven aan een dakgoot van een hoog gebouw hing", vertelt Rodenburg.

Openbare bestuurders hebben het zwaar tegenwoordig door ernstige bedreigingen. Een man uit Gouda intimideerde zovifel burgemeester Schoenmaker van zijn stad als verschillende ambtenaren. Hij moet vandaag voor de rechter verschijnen. Later deze week komt ook de man voor de rechter die burgemeester Rodenburg ernstig lastig viel.

Het begint een dag na zijn officiële herbenoeming per 1 juli wanneer Rodenburg zijn brievenbus leegt. Hij schrikt zich rot als hij de bedreigende inhoud van één van de brieven ziet. „Ik zou er niet meer zijn bij het begin van mijn nieuwe termijn, stond er. 'Welke gek heeft dit verstuurd?, dacht ik."

Zorgen

Burgemeesters in heel Nederland maken zich zorgen over de manier waarop boze burgers omspringen met henzelf, wethouders, raadsleden en ambtenaren. Ze worden bij de kerk opgewacht op zondagochtend, krijgen eieren tegen de ramen van hun huis gegooid, worden bedreigd met de dood via social media en telefonisch verzocht voorgoed op te rotten.

_____________________________________________________

'Het erge is dat agressie en geweld normaal lijken'
    ___________________________________

De burgemeester van de Zuid-Hollandse gemeente tast nog steeds in het duister over het motief van de anonieme verstuurder. Hij ontving uiteindelijk twee brieven met dezelfde strekking en besloot direct aangifte te doen. „Het gaat gewoon om strafbare feiten waarvoor iemand zich  moet verantwoorden."Drie maanden na de aangifte pakte de politie de 58-jarige verdachte Jan van V. op.

Meer dan de helft van de burgemeesters is slachtoffer van agressie en geweld. Meestal liggen thema's als de instroom van asielzoekers, de plaatsing van windmolens en aardbevingen ten grondslag aan het ongenoegen van burgers, blijkt uit een rapport van Binnenlandse Zaken eind vorig jaar.

Ook ambtsdragers kregen in 2016 vaker te maken met agressie en geweld, bijna dertig procent van de bestuurders.

Ter kennisgeving

Jaap Nawijn, burgemeester van Hollands Kroon, gaat zeker niet naar de politie bij elke boze e-mail of kwaad bericht dat hij binnenkrijgt via social media. Hij neemt ze ter kennisgeving aan. „Ze uiten hun ongenoegen en zeggen dat ik 'kan oprotten'. Gelukkig gebeurt het niet elke dag."

Jaap Nawijn: inbraak

Toch werd het ook hem een aantal weken geleden te gortig toen een boze burger inbrak in zijn appartementencomplex. Er was niemand thuis, maar het was een forse inbreuk op zijn privacy. Hij deed onmiddellijk aangifte. „Zo maak ik de betrokkene duidelijk dat huisvredebreuk niet door de beugel kan. Er bestaat een verschil tussen mijn en dijn. Door aangifte te doen, hoop ik dat er wat verandert."

Sindsdien is Nawijn op zijn hoede. Dit soort huisbezoekjes en bedreigingen laat zijn sporen na, benadrukt Ruud van Bennekom, directeur van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters. „Met name als het thuisfront betrokken wordt in de bedreiging", zegt hij: „Het erge is dat agressie en geweld normaal lijken te worden. Maar het kan niet zo ziin dat het recht van de sterkste regeert in een democratie."

Noordhollands Dagblad

h.oldeboom zei

Heeft iemand al de vraag gesteld hoe het komt dat burgemeesters, vroeger ook wel burgervaders genoemd, agressief bejegend worden? Kijk ik naar de gemeente Hollands Kroon, waar een burgemeester burgers 'zure gekken' noemt, dan moet men niet raar opkijken dat burgers weerspannig reageren omdat de oorzaak van de kwaal meer bij de burgemeester, als vertegenwoordiger van de plaatselijke overheid ligt, dan bij de burgers zelf. Ken uzelven, zou ik zeggen en steek de hand in eigen boezem. Om nu te trachten de kwestie op juridisch ambtelijk formele wijze op te willen lossen is m.i. typisch een der medeoorzaken van deze problematiek die nog eens extra benadrukt dat deze vertegenwoordigers weinig aanvoelen van wat er onder de bevolking leeft, hoe de mensen zich voelen en daardoor reageren op de veelal krankzinnige besluitvorming die juist de mensen treft en de ruimschoots toegepaste leugen politiek richting bevolking door bestuurders en raden.

Uiteraard is het van de gekke dat burgervaders beschimpt en bedreigt worden echter er is ook een keerzijde van deze medaille. De huidige politiek bestaat tegenwoordig uit handje klap, leugen en bedrog. Niet de burger maar de vriendjes van de politici plukken de vruchten van de bestuurlijke besluiten.De burger betaald maar de politiek bepaald. Mijn opa hield mij altijd voor "wie wind zaait zal storm oogsten" en "waar rook is, is ook vuur". Iets om over na te denken voor de Burgervader nietwaar .

"Toch werd het ook hem een aantal weken geleden te gortig toen een boze burger inbrak in zijn appartementencomplex" aldus fraudeur en belediger Nawijn.
    Is het binnenstappen van een appartementen complex ook huisvredebreuk? Heeft de persoon in de woonkamer gestaan? Helemaal niet, ook nu kan Nawijn het liegen niet laten. Nawijn is er nooit dus kan er ook geen sprake zijn van huisvredebreuk, wel van braak als de persoon binnen is geweest en dat is hij niet dus het verhaal van Zure Gek Nawijn berust op fantasie.

Sam Kooy zei

Afkeurenswaardig dat een man inbreekt in andermans woning. Maar ..........in het geval van Nawijn duidelijk verklaarbaar. Deze man is onbereikbaar voor het in zijn ogen "lagere" publiek. Zie de wijze waarop hij: de bezetting van het gemeentehuis wegens de Zorg vanuit Den Haag de kop indrukte, zie de wijze waarop hij een >80 jarige dame uit Nieuwe Niedorp tijdens de inspreekbeurten eind januari 2016 over ZIJN asielprocedure te woord stond, zie zijn beledigende arrogantie in de richting van het handenklappende publiek op de publieke tribune, zie zijn beledigingen in de richting van de fam. Lombaard en zie....... Zo is er een boek over hem te schrijven. Juist DÁt zijn de redenen die mensen zelfs uit wanhoop ertoe dwingen om hem, door zijn onwil, op de korrel te nemen. Jammerlijk: zijn arrrogantie blijft en zijn tegenstanders zullen blijven komen !

Als burgemester “Nawijn”boter op het hoofd heeft, moet hij uit de zon blijven.
    Las 17 januari een stuk in de telegraaf en waarachtig Burgemeester J.Nijwijn haalt daar de tweede volle pagina weer. Het kan niet missen zou je denken. Na het lezen dacht ik over onrecht matig binnen treding bij hem en heb daar iets over gelezen in een ingezonden brief van de fam.Lombaard uit Wieringerwerf die burgemeester Nijwijn als zure gekken uitmaakte. De ingezonden brief kon ik niet meer bij JAS vinden, maar wel bij De Meerpeen.nl die van 27 Oktober 2016.Daar werd de familie Lombaard onaangenaam verrast door een gemeente ambtenaar onder bescherming van twee politie ambtenaren voor een bevel voor binnentreding en huiszoeking in hun huis en achter gelegen loods en hoogst persoonlijk afgegeven door Dhr.Nijwijn. Familie Lombaard heeft de gemeente voor opheldering gevraagd over deze binnentreding, maar tot op heden geen antwoord op deze razzia gekregen. Deze misbruik van bevoegdheid vindt de burgemeester waarschijnlijk heel normaal, maar deze familie was naar horen zeggen er wel heel kapot van en hadden niets te verbergen en zouden stappen ondernemen voor deze wantoestand. Of was het soms een pesterij van de gemeente! Dhr.Nijwijn speelt nu zelf wel het slachtoffer om te zeggen dat het hem te gortig word en het een forse inbreuk op zijn privacy is en onrechtmatige huisvrede breuk of binnentreding niet door de beugel kan. Volgens hem is er een verschil tussen mijn en dijn maar vergeet zelf zijn eigen burgers waar hij dit zelf ook bij doet als Burgemeester zijnde en gemeente laat nooit niets meer van zich horen ondanks verzoek. Wat voor Asociaal gedrag is dit wel niet en komen deze dingen wel bij Johan Remkes terecht want dit kan toch niet zo aanhouden als gemeente! Ik denk zelf dat het hier bij deze inbreuk op privacy bij Nawijn niet zal blijven. Ik kan alleen zeggen tegen Dhr.Nawijn, wie zijn billen verbrand, moet zelf op de blaren zitten en los en verwerk dat zelf even op en ga niet het slachtoffer uithangen in de media. En dan nog zeggen dat het niet zo kan zijn dat het recht van de sterkste regeert in een democratie. Ik denk als Dhr.Nijwijn in de spiegel kijkt dat hij direct in duizend stukjes springt. Al is de leugen nog zo snel, de leugen achter haalt hem wel. Wat is de volgende misstap, want die komt geheid.

Op naar de GEKOZEN BURGEMEESTER.

Het is toch te gek dat een Naarwijn de hele gemeente tegenover zich heeft.

Stemadvies: stem nooit meer VVD.