Buren bijten zich vast in windmolen Nieuwe Niedorp

• donderdag 19 januari 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - NIEUWE NIEDORP - Hun bezwaarschrift tegen de vervanging van de bestaande windturbine aan de Terdiek 16 is afgewezen, maar Wim en Carolien Luiken uit Nieuwe Niedorp later het er niet bij zitten. Volgende stap is de rechtbank.

Door Lydia Jasper - 19-1-2017

D
    e overburen, de familie Bood, willen hun windmolen - die al ruim vijftien jaar draait - vervangen. Zij beloven dat de situatie er voor de buurt beter op wordt: het nieuwe exemplaar draait rustiger en produceert minder geluid.
    Maar daar heeft de familie Luiken geen boodschap aan. Toen Wim en Carolien Luiken zo’n tien jaar geleden aan de Terdiek kwamen wonen, stonden er al twee windmolens. Ze werden een paar jaar geleden verrast toen de turbine achter het huis werd vervangen door een grotere windmolen. En nu dreigt hetzelfde te gebeuren aan de overkant.
    ,,Wij bijten ons er in vast’’, belooft Carolien Luiken. ,,We hebben tot 1 februari de tijd om bij de rechtbank bezwaar te maken. We hebben inmiddels contact met de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines hierover.’’

Niet-ontvankelijk

Tegen de bouw van de nieuwe turbine zijn drie bezwaarschriften bij de gemeente Hollands Kroon binnen gekomen. Eentje is niet-ontvankelijk, omdat de brievenschrijver te ver van de plek woont.
    De commissie zegt dat de windturbine binnen de voorwaarden van de Provinciale Ruimtelijke Verordening valt. De tiphoogte is twee meter hoger dan in het bestemmingsplan is toegestaan, maar datzelfde plan laat een afwijking van tien procent toe als dat ’om constructieve redenen’ noodzakelijk is. Dat is volgens de commissie het geval, want de te vervangen windturbine Bonus 600/44 is niet meer leverbaar.
    Noordhollands Dagblad