Beweegbare bruggen duurder

Datum:
  • zaterdag 28 januari 2017
  • in
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - College Hollands Kroon kiest voor watersport en toerisme


    Mike Deutekom mdeutekom@hollandmediacombinatie.nl




    De Kerkwegbrug bij Anna Paulowna en de Westfriesesluisbrug bij Kolhorn worden - als de gemeenteraad instemt - vervangen door beweegbare bruggen. Die zijn een stuk duurder dan vaste oeververbindingen, maar toch kiest het college van burgemeester en wethouders van Hollands Kroon voor deze investering.

    Beide bruggen konden altijd 'open, zodat ook hoge schepen door konden varen, maar zijn al geruime tijd vervangen door vaste noodbruggen. Straks kunnen ze dus weer open. „We vinden dat we daar voor moeten kiezen", zegt wethouder Theo Groot. Hoe groot het financiële verschil is tussen beweegbare en vaste bruggen wil hij niet zeggen.

    „Dat komt later wel in de openbaarheid, maar in verband met de aanbesteding voor de beide bruggen, kan ik daar nog even niets over zeggen." Wel legt hij uit waarom het college kiest voor de duurdere optie. „In het algemeen hebben we met de provincie afgesproken dat als het gaat om een brug over een vaarroute, we kiezen voor een beweegbare brug. Dat is voor beide bruggen het geval."

    De provincie wil met doorgaande vaarroutes Noord-Holland zo aantrekkelijk mogelijk maken voor watersport, recreatie- en beroepsvaart. „In dat beleid past een vaste brug ook niet meer. Maar er zijn meer redenen. Voor de watersportvereniging op het Oude Veer is een beweegbare brug nodig bij Anna Paulowna. Bovendien is het ook vanwege de beeldkwaliteit eigenlijk wel een vereiste. Een vaste brug op die plek ziet er gewoon niet uit. En als je er bij optelt dat je voor sloepen en andere pleziervaart al naar een hoge brug zou moeten kijken, dan wordt het verschil tussen de opties al een stuk kleiner. Want dan moet een deel van de Kerkweg en de toegangsweg naar dierenpark Hoenderdaell
    ook worden verhoogd. En zo'n aanpassing kost veel geld.

    Wat betreft de Westfriesesluisbrug is Groot duidelijk. „We hebben net de haven van Middenmeer opgeknapt voor een hoop geld. Dan wil je ook dat er (zeil)boten kunnen komen. Daarnaast heeft de provincie de sluisdeuren daar net verzwaard zodat er schepen van 43 meter door kunnen. Daar is er wel een beweegbare brug voor nodig. "

    Noordhollands Dagblad



    2 reacties :

    h.oldeboom zei

    Watersport; een teruglopende zaak - veel te duur voor de jongeren en ook te statisch. Toerisme? Overal wordt door overheden de toverspreuk toerisme gebezigd - daar zal subsidie van Rijkswege voor zijn zodat de ambtenaren lekker kleien kunnen want men gelooft toch niet dat deze gemeente ook maar iets heeft wat voor de vreemdeling in zijn vrije tijd aantrekkelijk is; wij zijn Griekenland niet.

    Anoniem zei

    "College Hollands Kroon kiest voor watersport en toerisme".

    Vreemd dat er aan hetzelfde water, 2 1/2 km. verderop een coöperatie toestemming krijgt om de jachthaven in te bouwen door nog meer loodsen. Geen toerist of watersporter die in die door lawaai en stof omgeven jachthaven nog gaat liggen.
    We kunnen dan alleen maar concluderen dat het college niet weet waar het mee bezig is, maar de lijst met voorbeelden is inmiddels al ellenlang.

    Een reactie plaatsen