’Windmolenpark? Geen draagvlak’

• vrijdag 30 december 2016
  • Hoe denken de heren over de plannen voor een windmolenpark voor de kust bij Egmond? Valkering: ,,Niet doen, er is een alternatief: IJmuiden Ver.

HEILOO/BERGEN - Gelukkig, ze bestaan nog: jonge politici die de wereld beter willen maken. Onlangs zijn ze gekozen in het vijfkoppige landelijk bestuur van het CDJA, de jongerenorganisatie van het CDA: Derek Groot (22) uit Heiloo en Klaas Valkering (23) uit Bergen. Van dezelfde partij, maar met verschillende ambities: een duurzamere wereld, maar ook: een goed onderkomen voor de Egmondse voetbalclubs.
    Door Henk-Jan den Ouden - 29-12-2016,

H
    et politieke leven van Derek Groot is nog maar heel kort. ,,Anderhalf jaar geleden zag ik toevallig een advertentie van het CDA waarin stond dat ze een steunfractielid zochten. Ik ben gaan kijken en was meteen verkocht.’’ Is het CDA niet een opmerkelijke keuze voor een jongere? ,,Het is niet de eerste partij waar je aan denkt. Maar ik kom van oudsher uit een gezin van ondernemers, maar heb inmiddels wel gezien dat alleen geld niet voldoet. Het CDA is dan een mooie partij, met een redelijk rechtse insteek, die ook een visie voor de lange termijn heeft.’’
    Klaas Valkering (23) is rechtenstudent en werkt bij een advocatenkantoor in Alkmaar. Hij zit al drie jaar in de politiek en is commissielid van de gemeenteraad van Bergen. Hoe dat kwam? Hij zat op een avond met een aantal jongeren uit de buurt bij elkaar. ,,We vonden dat het niet zo lekker ging met de gemeente Bergen. De voetbalaccommodaties waren niet goed, de nieuwe sporthal ging niet door… Ik wilde er niet alleen over praten maar ook iets aan doen, en dus wilde ik de politiek in. Mijn opa was ooit raadslid geweest, voor de Christelijke Partij Egmond. Het CDA sluit daar wel aardig bij aan.’’

Voetbalclubs

De gemeenteraad haalde hij niet, waarna hij zich kandidaat stelde voor Provinciale Staten. ,,Ik kwam er niet in, maar je invloed wordt wel groter.’’ Valkering beijverde zich voor de fusie van de drie Egmondse voetbalclubs op één locatie: de Egmonderstraatweg. ,,De voetbalverenigingen wilden dat ook graag. Het is een groot, complex probleem. Ik vind dat leuk.’’ Valkering botste op dit dossier met bijvoorbeeld Mart Brouwer de Koning, voorman van landbouworganisatie LTO in de regio, en gemeenteraadslid in Heiloo namens… het CDA. ,,Tsja, dat is de politiek’’, glimlacht Valkering. ,,Je bent soms plots elkaars tegenstander. Maar daar moet je mee kunnen omgaan.’’
    Wat Valkering moeilijk vindt in Bergen is de situatie rond de legalisering van het bewonen van recreatiewoningen. De rechtszaken buitelen over elkaar heen. ,,Dat vind ik heel erg. Er ontstaan talloze burenruzies door. Het college wil wel handhaven en van de provincie moet dat ook. Maar het populisme van de gemeenteraad zit het college in de weg, omdat de raad het budget heeft weg geamendeerd. Na de verkiezingen kunnen we kijken: willen we dit nog steeds?’’
    Derek Groot is met heel andere problemen bezig. Hij heeft de portefeuille Politiek en Internationaal in het CDJA-bestuur en zit voor zijn studie internationale bedrijfskunde vaak in Brussel. Groot ziet dat er in Europa nog veel moet gebeuren aan zijn speerpunt: duurzaamheid en energieneutraliteit. ,,We moeten er eerst maar voor zorgen dat we op deze aarde kunnen blijven leven’’, zegt Groot. ,,We moeten niet alle grondstoffen opmaken, het moet duurzamer. Dat gaat niet altijd samen met de belangen van de gevestigde orde.’’ Hij wijst op kleinschalige projecten, zoals Vandebron, waarbij lokale producenten en afnemers van duurzame energie elkaar vinden via internet.

Grenscontroles

Wat de EU betreft: Groot vindt dat die is ’doorgeslagen’. ,,Je ziet dat de burgers en regeringen weer behoefte hebben aan grenscontroles. In Europa zie ik soms wetgeving waarbij ik me afvraag: waarom gaat de EU hierover? Ik vind dat je zo veel mogelijk nationaal moet laten. Behalve bijvoorbeeld het buitenlands beleid, dat zou je weer met zijn allen moeten doen. Op deze manier krijgen we weinig voor elkaar.’’
    Gezamenlijk maakt het duo zich druk over het leenstelsel in de studiefinanciering. ,,We moeten het hoger onderwijs weer toegankelijker maken’’, vindt Valkering. ,,Er zijn een kwart minder studenten vanwege het leenstelel. We moeten terug naar de oude situatie.’’ Valkering gaat zich als campagneleider sterk maken voor een goed resultaat voor het CDA bij de komende Kamerverkiezingen. ,,En we willen graag dat er een hoop jongeren in de Tweede Kamer komen.’’ ,,Ik mis de politieke interesse bij veel jongeren’’, zegt Groot. ,,Het heeft absoluut zin. Sinds ik in de politiek zit, heb ik ontzettend veel mensen gesproken, weet ik veel meer van de wereld. Je ziet ook dat er nog heel veel beter kan. Onlangs hebben we nog met acht jongerenorganisaties de Tweede Kamer een manifest overhandigd om tot een wetsvoorstel voor betaalbare medicijnen te komen.’’
    Hoe denken de heren over de plannen voor een windmolenpark voor de kust bij Egmond? Valkering: ,,Niet doen, er is een alternatief: IJmuiden Ver. Daar kun je veel meer energie vandaan halen tegen dezelfde kosten. En er is geen draagvlak voor onder de kustbewoners.’’ Groot is natuurlijk zeer voor duurzame energie. ,,Maar als zo’n park er staat, denken mensen wel: wat is dat nu. Het zal het draagvlak voor groene energie niet ten goede komen. Er zijn heel veel andere manieren. Zo is het technisch al mogelijk zonne-energie via daken van gebouwen te winnen zonder dat er zichtbare panelen op liggen. Dan vallen alle nadelen toch weg?’’

Noordhollands Dagblad

Leuke jonge mensen! Klinkt alsof ze meer verstand hebben dan die ouwe plucheplakkers.

Bakker zei

Het CDA, een partij voor hypocrieten en bedriegers die op zondag in de kerk een paar wees ge groetjes bidden, een Euro in het kerkzakje gooien en vervolgens op maandag doorgaan waar ze mee bezig waren: het bedriegen van hun kiezers.

P.v.d.Munnik zei

Volgens de Telegraaf heeft onderzoek uitgewezen dat meer dan de helft van de Nederlanders populist is. We kunnen ook stellen dat meer dan de helft realist is en dat is niet zo vreemd gezien de gang van zaken in Nederland en zeker in Hollands Kroon waar de politiek lak heeft aan de mensen door wie ze zijn gekozen.