Weer protest 'buren' tegen windpark

• zaterdag 31 december 2016

• Hollands Kroon - Breezand - Omwonenden van windpark Westeinde komen opnieuw in`protest tegen plannen voor vervanging van zeven windturbines langs het Noordhollands Kanaal tussen Breezand en 't Zand.

Martijn Gijsbertsen

Provinciale Staten willen een 'verklaring van geen bedenkingen' afgeven, waardoor exploitanten van het windpark toestemming krijgen om rotorbladen van de turbines over agrarisch land te laten draaien.

Indirect geeft de provincie daarmee groen licht voor vervanging. Daar zijn 'buren' faliekant tegen, omdat ze explosiegevaar vrezen.

Mastbreuk

De windmolens staan vlakbij ondergrondse leidingen van Gasunie. Wanneer sprake is van mastbreuk of afbrekende rotorbladen, kan dat volgens omwonenden leiden tot levensgevaarlijke situaties.
    „Dit is voor mij volstrekt hieuw. Uiteraard gaan wij hier tegen in beroep", aldus Albert Hoedjes, een van de 'windparkburen'. „Wij verzetten ons tot het uiterste, de veiligheidssituatie is ver onder de maat."

De provincie stelt dat de risico's bij vervanging van de turbines in vergelijking met de huidige situatie juist verminderen.

De groep buren krijgt steun van belangenclub NLVOW (Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines). „Wij sluiten ons bij hun bezwaar aan", aldus zegsman Henno Dasselaar. „Het verbaast me dat de huidige windmolens die er staan sowieso nog mogen draaien. In feite doen ze dat illegaal, er is nu geen toestemming voor overdraai boven landbouwgrond."

Repareren

„Dat zijn ze ooit vergeten te regelen en wil de provincie nu via die verklaring kennelijk alsnog repareren. Als ik grondeigenaar was en iemand anders wil boven mijn grond iets waar mee ik het niet eens ben, zou ik ook zeggen: bekijk het even lekker."

Noordhollands Dagblad

Het wachten is op een flink ongeval waarna de politici weer om het hardst gaan roepen hoe geschokt ze wel niet zijn en vervolgens doorgaan waar ze mee bezig zijn, het niet luisteren naar hun kiezers. En het dan vervolgens gek vinden dat de PVV groeit en groeit en blijft groeien totdat er van hun partijtjes niet veel meer over is en dan gaan schelden op de kiezers die voor de PVV hebben gekozen. Het worden dan populisten, racisten, fascisten, Nazi's, aso's en verzin nog maar wat, genoemd door politiek correct wegkijkend Nederland.