Verzet tegen uitbreiding ZAP in Van Ewijcksluis groeit

• vrijdag 9 december 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - VAN EWIJCKSLUIS - Steeds meer politieke partijen in Hollands Kroon hebben grote bedenkingen tegen uitbreiding van coöperatie ZAP in Van Ewijcksluis. Ook coalitiepartij Lada is tegen nieuwbouw op de huidige plek in het dorp.

Door Ed Dekker - 9-12-2016,

Raadsfracties hekelen nieuwbouw
    H
    et college van b en w heeft tot 28 december de tijd te beslissen over de gevraagde bouwvergunning. Volgens wethouder Theo Groot (CDA) kan de vergunning niet worden geweigerd. De kwestie komt maandag ter sprake in Provinciale Staten na vragen van SP, Ouderenpartij en PvdA. Statenlid Jeff Leever (Ouderenpartij) dringt dan bij gedeputeerde Joke Geldhof aan op toestemming voor verplaatsing naar de Kerkweg in Anna Paulowna.
    ’Gedrocht’
    ZAP bezit daar tien hectare grond. Drie jaar geleden wees de provincie deze locatie in het landelijk gebied af. Leever is ook raadslid van Senioren Hollands Kroon. Na uitbreiding ontstaat volgens hem een ’gedrocht’ in hartje Van Ewijcksluis. Het dichtstbijzijnde woonhuis staat op twaalf meter van het bedrijfsterrein. Als raadslid noemt Leever uitbreiding ’niet verstandig’.
    Fractievoorzitter Jip Pankras van Senioren (zes zetels) noemt weigering van de locatie Kerkweg in 2013 ’een gemiste kans’. ,,Wij bepalen ons fractiestandpunt na de antwoorden van de gedeputeerde. Voorop staat dat de gemeenschap niet mag lijden onder de uitbreiding.”
    Rattenplaag
    Peter Couwenhoven van Lada (vijf zetels): ,,Zo’n bedrijf in de kern kunnen we het dorp niet aandoen. Dat vinden we als fractie unaniem.”
    Jan Eichhorn (GroenLinks) wijst in extra vragen aan B en W op een rattenplaag door activiteiten van ZAP. In 2013 is het bestemmingsplan veranderd om het bedrijf de ruimte te geven. ,,De gemeente was dat niet verplicht”, stelt Eichhorn.
    ’Hoogst bezwaarlijk’
    Sylvia Buczynski (PvdA, drie zetels): ,,Nu of nooit. Als je ja zegt, krijg je ZAP niet meer weg.” Liesbeth Vlietstra (D66, twee zetels) noemt uitbreiding ’hoogst bezwaarlijk’.

Noordhollands Dagblad

Inderdaad: de mensen die in Hollands Kroon besturen zijn als een rattenplaag. Moeilijk te bestrijden.
    Het is wel een in kopper maar het is niet anders.
    Dit doe je toch gewoon de burgers niet aan.
    CDA, gesubsidieerde bedrijfstak. Welk ander bedrijf krijgt subsidie van de overheid? Ik ken ze niet.

En inderdaad; het CDA is tegen. Als het maar om boeren gaat.
    Weg met het CDA.

P.v.d.Munnik zei

Misschien dat wethouder Groot kan aangeven waarom hij de bouwvergunning niet kan weigeren?

Het vigerende bestemmingsplan staat vol met redenen waarom uitbreiding niet mogelijk is, ook in de Nota van Inspraak van 5-11-2012 staan genoeg antwoorden van de gemeente die aangeven dat uitbreiding niet mogelijk is.

Het roepen van de wethouder dat geen weigering mogelijk is zal er mee te maken hebben dat hij iets roept zonder het te onderbouwen met als doel het misleiden van burgers en raadsleden.

Hoe kunnen raadsleden hun taak uitvoeren als ze misleidende of onvoldoende relevante informatie krijgen wethouder?

De gemeente HK voorheen Anna Paulowna is het toonbeeld van cultuurbarbarisme. Werkelijk alles moet wijken voor de belangen van een stel boeren. Op de Binnenhaven in Van Ewijcksluis waar nu de oude loodsen van ZAP staan stond vroeger een werkelijk schitterend tramstationnetje. Het werd gesloopt en er moest een loods voor in de plaats komen. Dat op de plaats waar s 'zomers IJsvogels nestelen in de steile zanderige oevers een stalen damwand moet komen is tekenend voor de mentaliteit in HK. Ook de Roerdomp huist in het Lage Oude Veer en heel af en toe is er de Visarend te bewonderen. Het is allemaal van geen enkel belang voor dit college en hun vrienden van ZAP, immers de belangen van omwonenden, dieren en de natuur zijn ondergeschikt aan de belangen van ZAP. Het is dat dhr.Kruijff op zijn landgoed Hoenderdael het historische werkman huisje op zijn terrein heeft laten herbouwen anders was dat ook op de sloop terecht gekomen, het interesseert de politiek helemaal niets.

anoniem zei

Voormalig PvdA wethouder F.v.d.Laan heeft in 2011 met redenen omkleed een bouwaanvraag van ZAP afgewezen. De Provincie heeft diezelfde tijd de bouw/uitbreidingsplannen van ZAP met redenen omkleed afgewezen. Het bestemmingsplan voorziet bovendien NIET in uitbreiding van ZAP.
    Wat is dan de reden dat CDA wethouder Groot de plannen niet kan weigeren?
    De enige overgebleven reden kan alleen maar zijn dat hij privé afspraken heeft met ZAP, vandaar ook zijn ongenuanceerde geroeptoeter dat hij niet kan weigeren terwijl ieder verstandig mens weet dat hij alleen maar KAN weigeren. Deze CDA'er zal toch niet tegen hetzelfde (zelfverrijkings)virus zijn opgelopen als VVD'er Hooijmaijers, of zou wethouder Groot denken dat de hersens van de inwoner van Hollands Kroon inmiddels zo zijn aangetast door het landbouwgif dat ze in zijn sprookjes geloven?

En weer gaat de gemeente Hollands Kroon tegen een rechtbank in.

Het is voor te stellen dat CDA wethouder Groot een bouwvergunning niet kan weigeren, immers zijn collega VVD wethouder Meskers geeft bakken met geld uit wat niet ten goede komt aan de inwoners van HK en dat moet ergens vandaan komen. Daarom wordt er bezuinigd op scholen, zwembaden, ouderenzorg en andere sociale voorzieningen. Groot wil zijn collega's niet in de steek laten en geeft dan maar wat bouwvergunningen al dan niet terecht uit om zodoende weer een fors bedrag aan Leges binnen te harken. Het hele college is weer blij, behalve dan de inwoners van HK.

Je bent als bestuur toch wel 'KNETTER GEK' als je het kleine dorp Van Ewijcksluis opscheept met nog een grotere ZAP.

NU is het moment om ZAP te verplaatsen. De hele boel is aan opruimen toe, afgeschreven!!!

Gebruik je verstand!