Uitzetting dreigt voor groter aantal huurders in Schagen en Hollands Kroon

• maandag 19 december 2016
  • Categorie: , , ,
  • SCHAGEN - Het aantal huurders dat een aanzegging heeft gekregen voor huisuitzetting vanwege huurachterstand is dit jaar in de gemeenten Schagen en Hollands Kroon verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Tien huurders zijn daadwerkelijk hun huis uitgezet, Honderd van de 6700 huurders van Wooncompagnie zijn schriftelijk gewaarschuwd dat hun dit ook boven het hoofd hangt.

Door Harry de Jong - 19-12-2016,

Woonlastenonderzoek huurderskoepel
    D
    at blijkt uit het woonlastenonderzoek dat de Huurderskoepel Schagen en Omstreken door de Woonbond heeft laten uitvoeren onder de huurders van Wooncompagnie. De conceptrapportage van dit onderzoek is klaar.
    De enquête is een vervolg op het onderzoek van drie jaar terug. Toen bleek dat 27 procent van de huurders op of onder de armoedegrens leefde. Wooncompagnie paste hierop zijn huurbeleid aan. Het percentage is nu iets afgenomen naar 26 procent. ,,Maar tegelijk zie je dat voor veel meer mensen huisuitzetting dreigt’’, zegt voorzitter Henk van Gameren van de koepel.
    Dat er iets minder huurders onder de armoedegrens leven, heeft volgens de koepel vooral te maken met de daling van de energieprijzen. ,,Die lopen nu alweer wat op. Je moet er niet aan denken dat ze op het oude niveau terugkomen’’, zegt Van Gameren.
    De verdubbeling van het aantal huurders voor wie huisuitzetting dreigt - het geval bij een huurachterstand van drie maanden - baart Van Gameren grote zorgen. ,,De crisis mag voorbij zijn, bij veel huurders is het laatste vet van de botten.”
    Het lijkt erop dat niet bijtijds wordt geconstateerd dat huurders in de problemen komen. ,,Er gaat iets niet goed in de fase tot incassobureaus worden ingeschakeld. Buurtconsulenten van Wooncompagnie krijgen problemen van huurders te laat in zicht; er moet wellicht meer contact zijn tussen de consulten en de wijkteams van de gemeente.’’

Noordhollands Dagblad

Omdat mensen door wat voor omstandigheid dan ook hun huur niet meer kunnen betalen worden ze uit hun huis gezet. Asielzoekers kunnen dan de vrij gekomen woningen gebruiken, alles gratis en op kosten van de gemeenschap, dus het kan wel. De enige voorwaarde is dat het zielige moslims zijn. Wel zorgen dat er geen vrachtwagens in de buurt van de ingenomen woningen staan, er mocht eens een verwarde asielzoeker komen wonen.

Sam Kooy zei

Asielzoekers en z.g. statushouders ontvangen maandelijks een "maandgeld" om in de levensbehoefte te voorzien. Krijgen woonruimte in opdracht van COA. Gemeente incapabel bij beoordelingen daarvan. Gemeenten incapabel bij toewijzingen. Gemeenten incapabel bij afwijzingen woningzoekenden. Voorts incapabel bij oplossingsgerichtheid ingeval van noodgevallen. Kortom: het is één grote bende !

h.oldeboom zei

Uiteindelijk komt al deze ellende door de Amerikaanse politiek van Arabische lente waardoor de gelukszoekersstroom op gang is gekomen en de Brussels/Haagse slaafsheid de orders uit Washington op te volgen waardoor wij in de verdrukking komen. Nog nooit na WO2 hebben sociaal democratische partijen als PvdA en liberale partijen als VVD de kiezers en landgenoten zo verraden als nu het geval is, te zwijgen maar over de meelopers in de 2e kamer. Uw regering (idem dito HK/B&W/gemeenteraad) heeft niets met U op; u bent slechts het akkertje waarvan zij hun egoïstische doelen als zelfverrijking en baantjesjagerij oogsten.