Provincie veegt bedrijventerrein Distriport van de kaart

• donderdag 22 december 2016
  • Berkhout -  Het bedrijventerrein Distriport verdwijnt van de landkaart. De provincie Noord-Holland ziet geen noodzaak meer dit plan aan te houden.

Volgens gedeputeerde Jaap Bond (Economische Zaken) is deze stap onderdeel van een grote actie, waarbij de provincie samen met de gemeenten in het noorden van de :provincie een 'overdaad' aan gebedrijventerreinen schrapt. De provincie wil kijken of het terrein nabij Berkhout energiepark met zonnecollectoren kan worden.Daarnaar moet dan eerst een haalbaarheidsstudie worden gedaan.

Distriport in de gemeente Koggen-land — een gepland terrein waar bedrijven in de sector distributie zich moesten vestigen - is een opvallend dossier, omdat het mede de oorzaak is geweest van de val van oud-gedeputeerde Ton Hooijmaijers. Want duidelijk is dat er volgens de rechter met smeergeld is gewerkt om de deal rond de aankoop van de agrarische grond soepeler te laten verlopen. Daarnaast kregen de provincie en de projectontwikkelaars ruzie toen de markt voor bedrijvengrond stil viel.

„We moeten gewoon ons verlies pakken", reageert gedeputeerde Bond nu. In het geval van Distriport betekent dat een verliespost van 27,8 miljoen euro. De hectares gras bij Berkhout zijn dat bedrag nooit waard. De provincie wil geld terugzien van de ontwikkelaars Zeeman en Ooms. „We hebben tien jaar lang van alles geprobeerd", aldus Bond. „Nu zetten we er een streep onder."

Noordhollands Dagblad

Unknown zei

Dat is lekker. Eerder heeft het provinciebestuur (lees Hooijmaijers) 30 miljoen euro in het water gegooid om een randmeer te realiseren en nu dan nog eens 30 miljoen weggegooid voor een project welke al liep in dezelfde periode, weer eens 30 miljoen weggegooid geld. Gevolg opcenten verhogen voor de wegenbelasting. Wanneer zet Bond eens een goed plan op papier wat wel realiseerbaar is. Bijvoorbeeld verplaatsen van ZAP