• vrijdag 16 december 2016
  • Categorie: , ,
  • Logiescentra voor maximaal 360 tijdelijke buitenlandse arbeiders op Agriport A7 in Middenmeer

Basketbalveld en buitenfitnessapparaten voor bewoners.
    Bekijk Fotoserie
    Hollands Kroon - MIDDENMEER - Bij de entree van bedrijventerrein Agriport A7 in Middenmeer opent in 2018 een van de grootste logiescentra voor tijdelijke buitenlandse arbeiders in Nederland de deuren

Door Martijn Gijsbertsen - 16-12-2016,

U
    itzendbureau NL-Jobs (hoofdvestiging in Maasdijk) steekt bijna zes miljoen euro in de bouw van het pand met 180 kamers voor maximaal 360 bewoners.
    Het gebouw op de hoek van de Koggenrandweg en Agriport wordt door aannemer Stabo Bouw uit Blokker op een perceel van 1,2 hectare gerealiseerd, krijgt drie etages en wordt negen meter hoog. Architect Rolf Botman uit Andijk heeft het ontwerp gemaakt.

Miljoenenproject

De bouw moet begin volgend jaar van start gaan. De initiatiefnemer heeft vergunning aangevraagd bij de gemeente Hollands Kroon, die positief tegenover het miljoenenproject staat.
    Via NL-Jobs zijn in Noord-Holland zo’n duizend mensen aan het werk in de agrarische sector, glastuinbouw, verpakkingsindustrie en techniek. Driekwart daarvan is werkzaam op Agriport, waar vier beheerders straks ook in het logiescentrum komen wonen voor controle en 24-uurs-toezicht.

Wifi

Kamers met wifi, een schotelantenne en kabel. Een gemeenschappelijke ruimte om spelletjes of andere activiteiten te doen, verjaardagen te vieren en Nederlandse les te volgen. Een winkel voor de eerste levensbehoeften. Plus buitentoestellen voor fitness en een sportveld om te basketballen.
    Om te voorkomen dat tijdelijke buitenlandse arbeiders zich gaan vervelen en overlast veroorzaken, treft NL-Jobs allerlei voorzieningen.
    ,,We snappen dat wat wij willen neerzetten impact heeft op de omgeving’’, stelt algemeen directeur en mede-eigenaar Jeroen van Leeuwen. ,,Veel buren zijn er hier niet, maar toch. We willen dat het knap voor elkaar is, de mogelijkheden voor ontspanning moeten ook goed zijn geregeld.’’

Gedragsregels

Vandaar dat het uitzendbureau duidelijke gedrags- en woonregels voor bewoners opstelt, hierover instructies geeft en daarover afspraken met ze maakt.
    ,,Als er desondanks overlast is, kan de buurt dat melden en wordt er ingegrepen’’, garandeert Van Leeuwen. ,,Beloven dat er geen problemen ontstaan, kan ik niet. De mensen hebben we niet aan een touwtje. Beloven dat wij ze oplossen als er moeilijkheden zijn kan ik wel.’’
    Hij vermoedt gezien de gemiddelde samenstelling van groepen bewoners, die doorgaans tien tot elf maanden blijven, dat eventuele overlast zeer beperkt blijft. ,,De meeste werknemers zijn overigens vrouwen en stelletjes. Dat is prettig, want die trekken er over het algemeen vaker zelfstandig op uit. Of ze trekken zich juist terug omdat ze liever samen willen zijn.’’

Zonnepanelen

Uit het plan dat is ontvouwd door initiatiefnemer, architect en bouwer blijkt dat de 2-persoonskamers een badkamer, keukentje, woon- en eetkamer krijgen. Gebruikers betalen daar 86 euro per persoon per week voor.
    Het gebouw wordt aangesloten op het aardwarmtenet van ECW (Energie Combinatie Wieringermeer), dat op hetzelfde bedrijventerrein is gevestigd.
    Op de daken komt tussen de drie- en vijfhonderd vierkante meter aan zonnepanelen te liggen om energie op te wekken.

Fiets

Op het terrein bij het logiesgebouw komt een parkeerterrein voor 113 voertuigen. Van Leeuwen: ,,Dat moet genoeg zijn, wij zorgen voor het vervoer van onze mensen naar Nederland. En hier op Agriport kunnen ze op een fiets naar het werk, want dat is dichtbij.’’
    NL-Jobs heeft elders in Noord-Holland in onder meer Breezand, Den Oever en Spanbroek accommodaties, maar niet zo groot als straks in Middenmeer.
    Sterker, de nieuwbouw op Agriport wordt het grootste logiesgebouw van het uitzendbedrijf tot nu toe: Hotel Westland in Maasdijk telt 330 bedden.

Vertrouwen

Wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon, die de presentatie bij heeft gewoond, is blij met het initiatief en heeft er alle vertrouwen in dat de overlast tot een minimum beperkt zal blijven.
    ,,Waar mensen zijn, gebeuren dingen. Als het op een adequate wijze wordt opgepakt, zoals hier, ontstaan zelden tot nooit problemen. Arbeidsmigranten zijn nu eenmaal essentieel voor onze regionale economie, of we dat nu willen of niet’’, stelt hij.
    ,,Haal je ze hier naartoe omdat we ze keihard nodig hebben, dan moet er ook een goede, structurele oplossing voor hun huisvesting komen. Dit is in mijn ogen een meer dan prima manier.’’
    Noordhollands Dagblad

Odin zei

Hoeveel moeten die mensen betalen? Ze zijn hier niet gekomen om hun zuur verdiende geld aan een stelletje Hollandse slavendrijvers/uitbuiters af te staan. Zit er een verplicht nering systeem achter? Je stopt toch immers niet zomaar €6.000.000 in een hok en die Polen, als ze 's avonds thuiskomen, hebben echt geen behoefte aan basketbal.

We hebben hier ruim VIJFHONDERDDUIZEND werkelozen.
    (Lees: niet willende!)
    Die kunnen hier werken en hebben ze meteen onderdak. In het weekend naar huis en de volgende maandagmorgen weer om 8 uur aan de lopende band.
    Problemen in een keer opgelost.
    Geld blijft in Nederland.
    Het werk is gedaan.
    En we hebben geen buitenlanders nodig.
    En er hoeft aan de niet willende werker geen uitkering te worden betaald.
    Iemand een tegenargument?
    Ik hoor het graag.