KANS DAT OVERLAST GEVEND ZAP VERHUIST STUK GROTER

• zondag 18 december 2016
  • Categorie: , ,
  • 16-12-2016Gedeputeerde staten vinden nog steeds dat het bedrijfscomplex van de Coöperatieve Zaaizaad- en Pootgoedtelers vereniging Royal ZAP uit het dorpje Van Ewijcksluis moet verdwijnen. Dit hebben zij vandaag laten weten in antwoorden op schriftelijke vragen van de statenfracties van SP, PvdA en Ouderenpartij. B&W van de gemeente Hollands Kroon staan op het punt een vergunning te verlenen voor uitbreiding van het overlast gevende bedrijf op de huidige plek. Het bedrijf staat op 12 meter afstand van woningen.

Aanstaande dinsdag willen de fracties van in elk geval LADA en GroenLinks nu in de gemeenteraad van Hollands Kroon een motie indienen om de vergunning voor de uitbreiding van ZAP op de huidige locatie uit te stellen. B&W van Hollands Kroon willen die vergunning nu verlenen, omdat volgens hen de kans op verplaatsing van het bedrijf naar buiten de bebouwde kom verkeken is. Zij wijten dit aan tegenwerking van de provincie. Maar gedeputeerde staten zeggen nu in de antwoorden op de schriftelijke vragen dat zij nog steeds van mening zijn dat een dergelijk bedrijf niet in een dorpskern thuishoort. Eventueel zullen gedeputeerde staten daartegen zelfs in beroep gaan, als Hollands Kroon de vergunning voor uitbreiding toch verleent.

Verder schrijven gedeputeerde staten in overleg te willen gaan met de gemeente en Royal ZAP "over de toekomst van een bedrijf op een andere locatie".
    Daarmee kan een eind komen aan een patstelling die rondom ZAP leek te zijn ontstaan. De gemeente was aanvankelijk groot voorstander van verplaatsing. Dit standpunt veranderde toen de gemeente de indruk kreeg dat de provincie de verplaatsing tegenwerkte. Nu gedeputeerde staten een opening bieden, vergroot dit de kans dat er uiteindelijk toch een oplossing komt, die Van Ewijcksluis van de hinder en overlast van ZAP afhelpt.

SP-statenlid Marnix Bruggeman is dik tevreden met het antwoord van gedeputeerde staten: "Wij waren gealarmeerd door een bericht aan ons van mevrouw Romar van Stichting JAS. Zij heeft ons wakker geschud. Daarop hebben wij die vragen gesteld. Als we dat niet gedaan hadden, was de uitbreiding van ZAP op de bestaande plek misschien onvermijdelijk geworden."

Sam Kooy zei

Mevrouw Romar, dit zou toch geweldig zijn door een actie van u vannuit de stichting JAS. Krijgt het dorp welicht haar "Ewijcksluise" kostbare (Zuiderzee)-karakter na zoveel jaren terug. Schitterend voor dit mooie dorp !

Hulde voor Stichting Jas die als enige het welzijn van omwonenden, dieren en natuur in Hollands Kroon voor ogen heeft. Het is te prijzen dat veel politieke partijen zoals Groen Links, PvdA, Lada enz. inmiddels beseffen dat de plannen van ZAP belachelijk zijn.

Mevrouw Romar heeft nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel andere dingen gedaan, iedere dag weer.

Ik stel voor haar een lintje te geven.

Mevrouw Romar is the pain in the ass van Hollands Kroon.

Heel veel burgers halen de informatie die ze nodig hebben van STICHTING JAS.

Een omwonende van ZAP zei

"In ambtelijk overleggen zijn alternatieve locaties aangedragen, waaronder Kruiswijk III in
    Anna Paulowna en Distriport. Royal ZAP is van mening dat deze locaties uit een oogpunt van
    logistiek en/of verkeersoverlast minder geschikt zijn". aldus ZAP.
    Nou is ZAP niet in zijn eerste leugentje gestikt(ze hebben er patent op) want de locatie op Kruiswijk 3 is bereikbaar via de zuidelijke rondweg in Anna Paulowna. Er hoeft dus helemaal niet met zwaar vrachtverkeer door Anna Paulowna gereden te worden zoals ZAP en de ambtenaren ons willen doen geloven. Door het plaatsen van een dergelijke opmerking gaat ZAP aan het feit voorbij dat iedere vracht nu aangevoerd moet worden door de dorpskern van Van Ewijcksluis(is dat wel centraal?) en die bestaat uit 2 smalle 30 km zones die worden gescheiden door een smal ophaalbruggetje met 1 rijbaan die ook nog in een dode hoek ligt.
    Bovendien komen de leden van de cooperatie uit de gehele Noordkop, ook uit de Wieringermeer, Slootdorp, enz. Een centrale locatie zou het bedrijventerrein in Wieringerwerf zijn, naast de A7 dus bereikbaar voor de vele zware trucs uit(Oost)Europa. Het is gewoon een flauwe kul verhaal wat ZAP vertelt. De ware reden is dat alle nieuwe plannen veel duurder uitvallen dan uitbreiden op de huidige locatie en daar hebben ze een hekel aan, dus moeten de omwonenden hun mond houden en de overlast slikken, de ambtenaren knijpen heel bereidwillig wel een oogje toe.

Fijn nu kan Hoenderdaal z'n wijkje bouwen; de dieren moeten toch ergens van gevoerd worden

Anoniem wijkje bouwen: er zou ook een stukje natuur bij het Lage Oude Veer getrokken kunnen worden. Zou het een ramp zijn als er een paar huizen zouden komen op de plaats van die overlast gevende ouwe rotzooi die aan geen milieueis meer voldoet??

een omwonende zei

Er zullen altijd mensen in een dorp zijn die liever een paar oude loodsen in het dorp hebben, waar ze zelf uiteraard geen last van hebben, dan een paar nieuwkomers erbij. Ze hebben uiteraard ook geen boodschap aan de omwonenden die met overlast te maken hebben. Bijv. door het toenemende zware vrachtverkeer scheuren in hun niet onderheide woningen, of de kans lopen op grote schade aan hun woning, of erger, als gevolg van een stofexplosie.https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofexplosie
    Het geeft een beetje de mentaliteit aan van dat soort lieden.