Hollands Kroon wil inwoners ’verleiden’ tot verhuur woonruimte aan vluchtelingen

• woensdag 7 december 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  ANNA PAULOWNA - Hollands Kroon laat onderzoeken hoe zij particulieren kan ’verleiden’ woonruimte te verhuren aan vluchtelingen met een verblijfsvergunning.

Door Martijn Gijsbertsen - 7-12-2016,

O
    ok overweegt de gemeente, in geval van uiterste nood, zelf lege huizen te kopen en deze voor verhuur beschikbaar te stellen.
    Hollands Kroon wil in 2017 in totaal 134 asielzoekers of statushouders een dak boven het hoofd bieden.
    In de eerste helft van volgend jaar moeten 36 mensen aan een woning zijn geholpen. Naar verwachting wordt dat aantal in de tweede helft van 2017 opgekrikt naar 53.

Extra

Omdat de gemeenteraad na een motie van D66 heeft besloten vijftig procent meer vluchtelingen bovenop die opgelegde rijkstaakstelling te huisvesten, komen daar 45 extra asielzoekers bij.
    De drie corporaties in Hollands Kroon - Wooncompagnie, Woningbouwvereniging Anna Paulowna en Beter Wonen (Wieringen) - willen niet meewerken aan verhuur aan deze groep extra statushouders.

Alternatieven

Vandaar dat de gemeente op zoek moet naar kansrijke alternatieven.
    Inwoners en eigenaars vragen of zij nog een kamer, zolder of misschien wel een hele woning te huur hebben, is een van de opties.

Vastgoed

Ook wordt bekeken of leegstaand vastgoed van bijvoorbeeld zorginstellingen voor huisvesting van kan worden gebruikt.
    En of gebouwen die hun oorspronkelijke functie hebben verloren, zoals kerken, bedrijfspanden, club- en buurthuizen, kunnen worden verbouwd.
    Het onderzoek dat enkele weken vergt, spitst zich verder toe op de bouw van semipermanente huizen.

Noordhollands Dagblad

Om bang van te worden. Ik ken wel mensen die hun hypotheek moeilijk kunnen betalen; m.a.w. zet hier maar een paar criminelen in.
    Zal je straat worden tot een roversbende. Geen toezicht, geen sancties. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Theo Moras zei

In Callantsoog moet het afgelopen zijn met de verhuur van particuliere woonhuizen aan toeristen.
    Hollands Kroon laat echter onderzoeken hoe zij particulieren kan ’verleiden’ woonruimte te verhuren aan vluchtelingen met een verblijfsvergunning.
    Wie het weet mag het zeggen,hoe is het verschil van deze opvattingen te verklaren?
    De gemeente wil in geval van uiterste nood zelfs lege huizen kopen en deze voor verhuur beschikbaar te stellen.
    Vandaar dat de gemeente op zoek moet naar kansrijke alternatieven.
    Alleenstaande inwoners kunnen ook hun hele woning verhuren en zelf gaan overwinteren in een mooi goedkoop en zonnig land.
    Als dat door de gemeente Hollands Kroon financieel goed geregeld wordt en er voldoende controle op ordelijk gebruik wordt gegarandeerd is dat zeker een kansrijk alternatief.

Hollands Kroon met een frauderende burgemeester en vriend van de Commissaris van de koning Remkes, is de proeftuin geworden van deze regering. De besluiten worden de inwoners van HK gewoon door de strot geduwd, inspraak is niet mogelijk, het door en door verrotte college van B & W doet wat het wil.

Had de wethouder economische zaken daarom zon haast om de voetbalvelden van V.V. Wiron te koop aan te bieden aan een projectontwikkelaar? Konden er nog wat huisjes op gebouwd worden voor extra opvang... ? Of had het een ander doel?

Iets voor Meskers?

Th Moras. zei

Mooie kans om zelf lekker te overwinteren en help gemeente en status houders aan onderdak!

Frank Ottens zei

Ha, goeie, Theo...!!! Jij ruikt je kansen. Hier werkt HK vast graag aan mee, zijn ze mooi een paar maanden van die lastige criticaster af... ;)

Th Moras. zei

Kan ik hier uit opmaken dat meneer Ottens mij een goede kans toedicht?
    Zo ja:Zal ik dan voor de volgende raadsvergadering in Medemblik,dus voor dat het onderzoek dat enkele weken vergt is afgerond mijn woning aan de gemeente te koop of te huur aanbieden zodat aan vluchtelingen met een verblijfsvergunning onderdak kan worden aangeboden.Ervan uitgaande dat er conform de huidige handelswaarde wordt gehandeld.

Is Th. Moras ernstig ziek?