Eerste schip ligt aan kade van Kooyhaven

• dinsdag 27 december 2016
  • Categorie:
  • DEN HELDER - De teerling is geworpen: de Kooyhaven waar zo lang op gewacht is, is klaar en heeft de afgelopen dagen zijn eerste schip ontvangen.
    Het gaat om de viskotter HD9 van Rob van der Wal uit Anna Paulowna. Mooi symbolisch, want de haven ligt op grondgebied van Hollands Kroon en het is dus passend dat het eerste vaartuig van een inwoner van die gemeente is. Van der Wal voert klussen uit aan boord van zijn schip; mooi dicht bij huis.
    Adjunct-directeur Kees Turnhout van Port of Den Helder laat weten dat de Kooyhaven eind januari officieel in gebruik wordt genomen: ,,Dat gebeurt uiteraard feestelijk en in aanwezigheid van gemeentebestuurders van Den Helder en Hollands Kroon”, meldt de Nieuwedieper.
    Noordhollands Dagblad

Kapitein Rob. zei

Gaat de visafslag van Den Helder naar Kooijhaven?

Sam Kooy zei

Een viskotter ! Je wilt het niet weten. Wat was de bedoeling ook weer ? De "lange adem" van Meskers is korter dan wie dat ook ooit had kunnen bedenken.

Le tartuffe. zei

Waarschijnlijk hoeft dat schip (nog)geen havengelden te betalen omdat er geen voorzieningen zijn, de haven nog niet af is en nog niet ingewijd/overgedragen is aan Den Helder.

Waarschijnlijk krijgt de viskotter nog een fikse premie van Meskers omdat hij de moeite neemt er af te meren, het is immers zijn geld niet wat hij dagelijks over de balk gooit.