Directeur NRG: ’Wij zetten zelf de reactor stil’

• donderdag 29 december 2016
  • PETTEN - De Nuclear Research and consultancy Group (NRG) en de reactor in de duinen bij Petten waren dit jaar volop in het nieuws. En lang niet altijd even positief.
    De nieuwe directeur Harrie Buurlage (55) kijkt terug op een turbulent jaar al richt hij zijn blik vooral op de toekomst. ,,Ik geloof er heilig in dat op termijn niemand meer dood hoeft te gaan aan kanker.’’
    Door Roel van Leeuwen - 29-12-2016,
    H
    et had weinig gescheeld of NRG had door de zorgelijke financiële situatie van het bedrijf niet meer bestaan. De exploitant van de onderzoeksreactor kwam financieel in zwaar weer terecht door de hoge kosten (minimaal 110 miljoen euro) die gemoeid zijn met het afvoeren van ruim 1600 vaten historisch nucleair afval naar de Covra in Zeeland. Het was minister Henk Kamp van Economische Zaken die NRG dit najaar tegemoet kwam met een bijdrage van 40 miljoen euro. Nader onderzoek moet uitwijzen of dit voldoende was.
    Heeft u zich zorgen gemaakt over de toekomst van NRG?
    ,,Ook ik heb me daar zorgen over gemaakt ja. Het belang van NRG voor de gezondheidszorg is echter zo essentieel dat ik de toekomst vol passie en vertrouwen tegemoet ga.’’
    Waar is dit vertrouwen op gebaseerd?
    ,,De reactor is nog nooit zo vol beladen geweest. We breken deze maand een historisch record. De wereldwijde vraag naar nucleaire medicijnen is nog nooit zo groot geweest en de verwachting is dat de vraag tot 2030 zal vervijfvoudigen. Ook al omdat er binnen enkele jaren nieuwe isotopen op de markt komen voor de behandeling van kankerpatiënten.’’
    De vraag naar medische isotopen zal dusdanig toenemen dat Buurlage capaciteitsproblemen voorziet als alternatieve productiemethoden voor onderzoeks-isotopen lang op zich laten wachten. Volgens de NRG-directeur is de komst van de nieuwe Pallas reactor - als opvolger van de huidige Hoge Flux reactor – hard nodig voor de nieuwe generatie behandel-isotopen.
    Niet iedereen is overtuigd van de noodzaak van de bouw van de Pallas reactor. Er wordt getwijfeld of er wel een goede businesscase te maken valt.
    ,,De zorg dat de Pallas reactor niet nodig zal zijn, is niet aan de orde. Deze reactor is nodig om Nederland en Europa te voorzien van medische isotopen. Zeker als het gaat om behandel-isotopen. Voor isotopen om diagnoses te stellen is de reactor ook nodig omdat we er rekening mee moeten blijven houden dat nieuwe technieken mogelijk niet zullen werken. Wij zien onze toekomst als hét Europese kenniscentrum als het gaat om nucleaire medicijnen. Maar gezien de sterk toenemende vraag zal er ook gebruik moeten worden gemaakt van andere reactoren, zoals die in Zuid-Frankrijk, Polen en België.’’
    Er is altijd gesteld dat de komst van Pallas alleen mogelijk is als er voor de isotopen een hogere prijs zou worden betaald. Is daar al vooruitgang in geboekt?
    ,,Samen met onze farmaceutische partners hebben wij hierover afspraken gemaakt. Ook zij begrijpen dat het belangrijk is dat er een goede prijs moet zijn, ook om de continuïteit van hun werk niet in gevaar te brengen. De afgelopen periode zijn de prijzen significant verhoogd.’’
    Het afgelopen jaar was er veel discussie over het historisch nucleair afval dat in Petten ligt opgeslagen. Of het afval er wel veilig ligt en waarom het allemaal zo lang moet duren voordat het wordt afgevoerd.
    ,,NRG begrijpt dat dit haar publieke taak is om het afval veilig en verantwoord naar de Covra te brengen. Ik wil echter niet spreken van een vertraging. Het duurt langer dan verwacht, maar als je iets nieuws doet waarbij je alles moet ontwikkelen, duurt het zolang het nodig is. Het selecteren en inpakken van het afval is lastiger gebleken dan was aangenomen. Als straks uit onderzoek blijkt dat een andere partij dit beter en goedkoper kan doen, hebben wij daar geen moeite mee. We hebben maar één doel dit zo snel en veilig mogelijk afvoeren. Als dat gebeurd is kunnen wij ons volledig richten op het ontwikkelen en produceren van medicijnen. Dit leidt af! Maar tot die tijd ligt het afval hier veilig.’’
    Als klap op de vuurpijl besloot minister Kamp dit jaar om NRG af te splitsen van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN). Hoe kijken jullie aan tegen deze scheiding?
    ,,Wij vinden dit een volstrekt logisch besluit. Onderzoek naar duurzame energie en de ontwikkeling van nucleaire medicijnen hebben niets met elkaar te maken. De enige reden dat wij bij elkaar waren, is omdat dit historisch zo gegroeid is.’’
    Is al bekend hoe de scheiding wordt afgewikkeld?
    ,,Dat moet volgend jaar vorm krijgen. We zullen allebei gebruik blijven maken van hetzelfde terrein. Mogelijk wordt het terrein opgedeeld in een nucleaire en een duurzame zone voor nucleaire en duurzame bedrijven. Het zou ook kunnen zijn dat wij een eigen toegang krijgen vanwege de veiligheidsmaatregelen. Daarnaast denken we ook aan een bezoekerscentrum om mensen kennis te laten maken met de wereld van nucleaire medicijnen.’’
    De afgelopen jaren was er veel kritiek - onder meer van oud-medewerkers - over de veiligheidscultuur bij NRG.
    ,,Ik vind het belangrijk dat iedereen die zorg heeft over nucleaire toepassingen de vrijheid heeft om dat te uiten. Wij stellen ons kwetsbaar op en doen onze uiterste best om uit te leggen wat we doen. Daarom willen we graag een bezoekerscentrum en daarom gaan we in de omgeving naar dorps- en gemeentecentra voor informatieavonden. Bij ons gaat veiligheid boven alles. Daarom hebben we de afgelopen jaren een aantal keren de reactor stilgelegd zonder dat iemand ons daarom heeft gevraagd. Als er iets gebeurt wat wij niet kunnen verklaren, zetten wij de reactor stil. Ook al krijgen tienduizenden patiënten hier last van.’’
    Wordt 2017 een rustiger jaar voor NRG?
    ,,Wij hebben het gevoel dat we een aantal zaken achter ons hebben gelaten en dat er stabiliteit is ontstaan, zodat we de volle aandacht kunnen geven aan de ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Ik heb hier heel veel passie voor. Ik geloof er heilig in dat op termijn niemand dood hoeft te gaan aan kanker en dat mensen geen pijn meer hoeven te hebben. We zitten nu in de transitie van alleen onderzoeks-isotopen naar ook behandel-isotopen. Mijn persoonlijke missie is dat we over tien jaar in een nieuwe werkelijkheid zijn beland.’’

Paspoort

Harrie Buurlage (55) volgde deze maand Niels Unger op als algemeen directeur. De afgelopen jaren werkte hij al als operationeel directeur bij NRG. Daarvoor was Buurlage, die opgeleid is als technisch natuurkundig ingenieur, actief bij Mallinckrodt, de belangrijkste klant van NRG als het gaat om de productie van medische isotopen.

Noordhollands Dagblad