Ook nieuwe windmolen ’158’ in Sint Maartensbrug inzet van rechtszaak

• donderdag 17 november 2016
  • Categorie: , ,
  • SINT MAARTENSBRUG - Tegen een nieuwe windmolen op perceel Grote Sloot 158 in Sint Maartensbrug is breed verzet. Provincie, vijftien omwonenden, Kritisch Platform Windenergie Zijpe en Houd Zijpe Leefbaar vechten de bouwvergunning van de gemeente Schagen aan bij de rechtbank Noord-Holland.

Door Ed Dekker - 17-11-2016,

D
    e strijdende partijen treffen elkaar op 19 januari bij de rechter in Alkmaar. Met deze zitting breidt het boek ’windmolen Bernard Schuijt’ zich verder uit. Deze veehouder moest vorig jaar een windmolen afbreken, na jarenlange strijd vanuit de omgeving wegens geluidsoverlast. Schuijt wil twintig meter verderop een nieuwe turbine plaatsen. De gemeente staat dat toe.

Illegaal

De provincie weigert extra molens buiten aangewezen gebieden. Alleen vervanging wordt toegestaan. Volgens ’Haarlem’ stond de oude molen van Schuijt er illegaal, en heeft dus officieel niet bestaan. Van vervanging is dan geen sprake.
    Andere bezwaarmakers zetten in op geluidsoverlast. Sjoerd Ypma woont op 550 meter afstand van perceel ’158’. „Door de molen is de WOZ-waarde van mijn pand verlaagd met twintig procent. De gemeente erkent hiermee dus overlast.” Cor Koning van Houd Zijpe Leefbaar is benieuwd wat de rechter vindt van verruiming van geluidsnormen.

Andere rechtszaak

In zijn achterzak heeft Schuijt een oude vergunning voor een molen met minder vermogen. Ook tegen deze vergunning loopt een rechtszaak. De gemeente wil ’m niet intrekken, en daartegen strijdt omwonende Romee Kanis. Begin deze maand was daarover een hoorzitting bij rechtbank in Alkmaar.
    De gesloopte molen was gebouwd op een andere plek en met een groter vermogen. Officieel lijkt de oude, ’niet gebruikte’ vergunning daarom nog te gelden. De vraag is of er een nieuwe turbine mag komen op de plek waarvoor de oude vergunning geldt. Dit vanwege het bestemmingsplan dat in 2014 is veranderd.
    Noordhollands Dagblad

Dossier:  Grote Sloot 158

anoniem zei

Als bestuurlijk Schagen moet je je toch doodschamen dat je het zo ver laat komen dat burgers en zelfs de provincie naar de rechter moeten stappen. Helemaal onbegrijpelijk is de opstelling van het college niet omdat wethouder v.d.Veek zelf al jaren lang een illegale molen op zijn terrein heeft staan en daar zijn zakken mee vult, zonder dat er tegen niet opgetreden wordt. Zo werkt het in bestuurlijk Nederland en daar helpen de rechters nog wel een handje aan mee. Het is niet alleen in Schagen het geval maar het gebeurt overal in Nederland, maar in de Noordkop is het wel heel erg.