Schagen: stop op recreatief verhuren van woonhuizen

• dinsdag 22 november 2016
  • Categorie:
  • CALLANTSOOG - Het moet afgelopen zijn met de verhuur van particuliere woonhuizen aan toeristen in Callantsoog. Buren hebben zich daarover aanhoudend beklaagd bij de gemeente Schagen en zij worden nu gehoord, want burgemeester Marjan van Kampen stelt maatregelen in het vooruitzicht.

Door Richard Zut - 22-11-2016,

,,Je krijgt de ongewenste situatie dat toeristen tussen inwoners komen te zitten die gewoon moeten werken. Dat gebruik botst met elkaar. Toeristen komen vakantie vieren en dat is heel wat anders. Voor wie wil komen recreëren zijn er voldoende vakantieparken, pensions en hotels in onze gemeente.’’

Dwangsom

Vandaag gaat er een brief naar ruim twintig Callantsoger huizenbezitters waarin wij ze sommeren om hun recreatieve woningverhuur te staken’’, aldus Van Kampen.
    Wie zich daar niet aan houdt loopt het risico een dwangsom van 20.000 euro per keer te verbeuren. Het komt geregeld voor dat mensen hun huis aan toeristen verhuren, en vooral in het hoogseizoen tegen vaak vette bedragen.
    ,,Hoog tijd dat we dat een halt toeroepen’’, stelt de burgemeester. In de woningwet staat ook dat woonhuizen niet recreatief mogen worden verhuurd. Daarbij maakt het niet uit of iemand zijn huis kort of langere tijd verhuurt.
    Tijdelijke woningruil is wél mogelijk. Van Kampen: ,,Mits degene die in het huis komt zich voor die periode dan wel eerst even laat inschrijven bij de gemeente.’’
    Noordhollands Dagblad

Hoe moeten we dan de woningen waarin asielzoekers komen te wonen beoordelen? Immers die voeren ook de gehele dag niets uit, krijgen geld van de gemeenschap en hebben een ander leefpatroon als de werkenden in die buurten?
    Toeristen brengen geld mee waar weer de gehele gemeenschap van profiteert.
    Beetje kromme vergelijking van de politiek, een en ander zal ook wel weer te maken hebben met jaloezie.

Dirk van Egmond zei

Bij toeval vind ik dit. 20 Huizen is wel erg weining. Even kijken op TraumFerien levert al 40 Huizen op. Even rondkijken levert wel 100 huizen op. Die huizen hadden ook gebruikt kunnen worden voor jeugd/ en doorstroming. Slechte zaak.

h.oldeboom zei

Als je gewoon handhaaft (optreden dus tegen overlast) is er niets aan de hand.