Contract Hollands Kroon en Tonneman dankzij rechter

• woensdag 16 november 2016
  • Hollands Kroon -Wieringerwerf - De voorzieningenrechter moest er aan te pas komen in een bemiddelende rol, maar ondernemer Jervin Tonneman en de gemeente Hollands Kroon hebben een overeenkomst.

Mike Deutekom

Daarmee lijkt er (voorlopig) een eind te komen aan het conflict tussen de ondernemer en de gemeente over camping Land uit Zee in Wieringerwerf.

Het vertrouwen in de gemeente is bij Tonneman tot onder het nulpunt gedaald. Sinds hij Land uit Zee heeft gekocht, ligt hij in de clinch met het college van burgemeester en wethouders en ambtenaren. Daaraan leek een einde te komen toen op 7 november het laatste stukje grond van de camping - dat in gebruik was genomen door buurman Vonk, maar waarmee de gemeente een deal heeft gesloten - werd overgedragen. Toch besloten de ondernemer en zijn advocaat dat er een kort geding tegen de gemeente nodig was. Tonneman wilde onder meer inzicht in , de deal van de gemeente met de buurman. „Donderdag komt het Kadaster het perceel van de camping uitzetten met piketpaaltjes. Als dan blijkt dat Vonk van de gemeente een heel ander beeld heeft gekregen over het perceel dat hij in gebruik heeft genomen, dan kan het zijn dat de deal tussen hem en Hollands Kroon alsnog van tafel gaat. En dan wil ik niet met hem strijden om die grond", laat Tonneman weten.

Volgens Hollands Kroon is daar geen sprake van. De gemeente heeft volgens hun advocaat duidelijke afspraken met Vonk gemaakt. Zo is in de deal vastgelegd dat de buurman voor 8 december zijn carport, schutting en schuurtje van de camping-grond zal verwijderen. Ook zal hij volgens de gemeente niet verder procederen en akkoord gaan met de kadastrale vaststelling van het perceel.

Om dit zwart op wit te krijgen, heeft de rechter gisteren tijdens de zitting voor het kort geding bemiddeld tussen de partijen. Inzicht in afspraken tussen de gemeente en Vonk krijgt Tonneman niet. Wel heeft hij op papier gekregen dat de gemeente zal optreden als Vonk zich alsnog zou bedenken. Tonneman betaalt - onder protest - op zijn beurt de dwangsom van vier mille terug die hij vorige week van de gemeente ontving.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

De gemeente speelt, zoals gebruikelijk, de vermoorde onschuld. Weet van niets, geeft geen heldere verklaringen af en voelt zich nergens fout ! Hoe lang nog na o.a. die "Nawijn-affaire"?

h.oldeboom zei

Volkomen terecht deze reactie van dhr. Tonnemans. Als Nawijn zegt dat die stomme boer (ambtenaar A.Vis) die grond niet had moeten verkopen laat hij blijken dat B&W daar niets van wisten c.q. geen zeggenschap over hebben, dan weet je maar nooit hoeveel lijken er nog meer in de kast zitten. Bovendien wordt met deze kwestie aangetoond dat het Walhalla van de zelfsturende teams, geschapen door ambtenaar vrouw Horst, niet bestaat en uitsluitend willekeur en chaos veroorzaakt wegens het ontbreken van bestuurlijke verantwoordelijkheid.

"Volgens Hollands Kroon is daar geen sprake van. De gemeente heeft volgens hun advocaat duidelijke afspraken met Vonk gemaakt".

Hollands Kroon smijt met het geld van de burgers. Advocaten worden ingehuurd om de door een stel incapabele thuiswerkende ambtenaren veroorzaakte ellende nog enigszins binnen de perken te houden, natuurlijk tevergeefs.

Met dank aan Naarwijn.