Twee eigenaren grond camping

• vrijdag 21 oktober 2016
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - WIERINGERWERF - Door twee gerechtelijke uitspraken is een deel van de grond van camping Land uit Zee in Wieringerwerf op dit moment op papier in handen van twee eigenaren. De gemeente Hollands Kroon is in beide uitspraken veroordeeld om duizend euro per dag te betalen als ze campinggronden niet op korte termijn vrijgeeft.

Door Mike Deutekom - 20-10-2016

Aan de ene kant is daar ondernemer Jervin Tonneman, die hard aan het werk is om de camping nieuw leven in te blazen. Hij heeft de grond gekocht van de gemeente.

Aan de andere kant is daar de buurman van de camping, Harmen Vonk, die een deel van de campinggrond in gebruik heeft genomen en er onder meer een carport heeft gebouwd.

Beide partijen hebbende gemeente Hollands Kroon aangeklaagd omdat ze de grond zwart op wit in bezit willen hebben. Beide partijen hebben met hun klacht gelijk gekregen van de rechter.

Volgens de rechter is Tonneman na de verkoop door de gemeente namelijk de eigenaar. Hollands Kroon is veroordeeld tot het leveren van de grond en moet dat doen voor woensdag 2 november. Doet de gemeente dat niet, dan kost dat de Hollands Kroon een dwangsom van duizend euro per dag, met een maximum van 50.000 euro. Bovendien is de gemeente volgens de rechter aansprakelijk voor de schade die Tonneman door al het gesteggel al heeft geleden, onder meer omdat de camping nog altijd niet open kan. Volgens de ondernemer loopt dit schadebedrag al fors op.

Verstek

Maar ook Vonk heeft een zaak tegen de gemeente aangespannen. De campingbuurman stelde dat hij de grond door verjaring in zijn bezit heeft gekregen. Hollands Kroon is tegen die stelling niet in verweer gegaan en liet verstek gaan bij de rechtszitting. Daarop heeft de rechter Vonk in het gelijk gesteld.

Ook hij heeft volgens dat vonnis recht op het betwiste stuk grond. Hollands Kroon moet binnen drie maanden, meewerken aan een akte van verjaring, waarin de erfgrens wordt beschreven en deze wordt opgenomen in het kadaster.

Ook hier geldt: doet de gemeente dat niet, dan volgt er een dwangsom van duizend euro per dag met een maximum van vijftig mille.

Hollands Kroon laat via een woordvoerder weten de twee vonnissen eerst te moeten bestuderen voordat de gemeente kan laten weten welke stappen zij nu gaat nemen.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Eindelijk gerechtigheid ...........tenminste, ze moeten het eerst nog ff bestuderen. Zo gaat dat toch met dat tuig ? De klos zijn nu de inwoners van Hollandskroon.

h.oldeboom zei

Gerechtigheid , ja!? Maar uiteindelijk wel op kosten van de belastingbetaler die opdraait voor het geknoei van de plaatselijke overheid met ambtenaren in ZELFSTURENDE teams.

Het woord TUIG is nog wel heel zacht uitgedrukt!

Bakker zei

Een stelletje ongelooflijke prutsers op het gemeentehuis, of hebben de verantwoordelijke ambtenaren dit falen tijdens het thuis werken bedacht?
    Het is te zot voor woorden dat dergelijke ambtenaren er keer op keer mee wegkomen en op hun plaatsje kunnen blijven zitten en daar zelfs nog voor beloond worden in de vorm van positieverbeteringen met de daarbij behorende salarisverhogingen.
    De burgers van Hollands Kroon draaien keer op keer op voor het falen van het ambtenarenapparaat, het kost dat het barst, maar de politiek zag dat het goed was, die strijken hun maandelijkse "beloning" toch wel op en komen ze weer eens geld tekort dan verhogen deze prutsers toch gewoon de OZB?

De voor deze belachelijke situatie verantwoordelijke ambtenaren op laten draaien voor de kosten of op staande voet ontslaan.
    Het gaat de burgers heel veel geld kosten, zeker als er ook nog dwangsommen betaald moeten worden.

Twee vechten om een stuk grond,en de derde gaat er mee heen.En dat is de gemeente die de foute verantwoordelijkheid niet op zich wil nemen.Een leuk spelletje wat de gemeente heeft bedacht,maar een hard werkende ondernemer die zijn mouwen uitsteekt en inwoners weer aan inkomen helpt word hier door de gemeente weer eens de nek omgedraaid.Met wat voor doelstelling zit hier het college eigenlijk in deze gemeente.Gemeenschaps geld verkwanselen en de verenigingen en zwembaden weten niet hoe ze het hoofd boven water moeten houden.Het is een grote schande wat hier allemaal gebeurd.Ook in Wieringerwerf speelt ook zo,n gevalletje met het onteigenen van iemand zijn tuin omdat de foute omgevings vergunning van zijn buurman dan gelegaliseerd kan worden.Belangen verstrengeling ten top! Je wilt het toch niet geloven wat bij Hollands Kroon allemaal kan.De landelijke media moet hier maar eens bij gehaald worden en het hele college naar huis sturen en de politieke partijen een pak rammel geven.Allemaal gemeenschaps geld over de balk gooien.