Verzet tegen groei van stroomnetwerk

• woensdag 28 september 2016
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Middenmeer - Vijftien partijen stappen naar hoogste bestuursrechter

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsen@holIandmediacombinatie.n1

In totaal vijftien partijen komen bij de Raad van State in verzet tegen de uitbreiding van het stroomnetwerk door Tennet en Liander in de Kop van Noord,-Holland.

De particulieren, agrariërs, maatschappen en zelfs een goededoelenfonds zijn het niet eens met dit miljoenenproject, waarvoor de provincie toestemming heeft gegeven. Zij vechten dat besluit op
    8 december bij de hoogste bestuursrechter aan.

Ondergronds

Op bedrijventerrein Agriport A7 in Middenmeer moet een transformatorstation van zeven hectare komen, die via ondergrondse kabels in verbinding staat met stations in Anna Paulowna, Oterleek, Westwoud en De Weel/'t Veld (nog te realiseren).

De uitbreiding is noodzakelijk om het elektriciteitsnetwerk in de Noordkop, vanwege de groeiende vraag naar stroom door huishoudens en bedrijven, betrouwbaarder te maken.

Turbine-eigenaren

Ook biedt het turbine-eigenaren, onder wie die in het toekomstige Windpark Wieringermeer, de mogelijkheid hun opgewekte energie aan het stroomnet kwijt te kunnen.

De tegenstanders zijn het er niet mee eens daohet tracé over hun terrein loopt, vrezen schade aan gewassen en zijn bang voor gezondheidsklachten door elektromagnetische velden. De Hofsteestichting, een fonds dat zich bezighoudt met projecten in derdewereldlanden, maar ook voor gehandicapten, sociaal zwakkeren en langdurig zieken in Noord-Holland, is in de rij bezwaarmakers een vreemde eend in de bijt.

„Wij hebben geld op de bank staan, halen opbrengsten uit aandelen of obligaties, maar hebben ook vastgoed", aldus woordvoerder Harm Bosman.

Gecompenseerd

„De stichting bezit zestig hectare grond in de Wieringermeer, die wordt verhuurd aan agrariërs. Wanneer daar ondergrondse hoogspanningsleidingen worden getrokken, gaat de drainage kapot. Als het moet zoals de provincie wil, moet schade worden gecompenseerd. Dat is voor ons de inzet van deze zaak."

Noordhollands Dagblad

Turbine-eigenaren

Het netwerk is niet nodig vanwege de groeiende vraag naar stroom want die is er nauwelijks, het netwerk is wel noodzakelijk om het stroomaanbod van de windmolens onder controle te houden want anders kan het netwerk het niet meer aan bij harde wind zoals nu al het geval is in Denemarken.